۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

بهره‌مندی ۲۵هزار معلول یزدی از فضاهای مناسب

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: ۲۵ هزار معلول در استان یزد می‌توانند از مناسب‌سازی اماکن عمومی استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مهریز، محمدحسین رحیمی‌نسب ظهر امروز در جلسه مناسب‌سازی اماکن عمومی در مهریز اظهار داشت: در حال حاضر امکان بهره‌مندی ۲۵ هزار معلول استان یزد از فضاهای مناسب‌سازی شده در اماکن عمومی فراهم شده و بن‌بست‌های حضور در مجامع عمومی برای آنها کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌ریزی‌ها چندان به امر پیشگیری از معلولیت‌ها پرداخته نشده است، افزود: در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها، آسیب‌های اجتماعی و محرومیت‌ها باید تلاش شود در حالی که در برنامه‌ریزی‌ها چندان به این مهم پرداخته نشده است.
رحیمی‌نسب با اظهار تأسف از آمار معلولیت‌ها در کشور و استان یزد یادآور شد: سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار ورودی به جرگه معلولان در کشور را شاهد هستیم و در استان یزد سالانه ۲هزار و ۵۰۰ معلول به جمعیت معلولان استان یزد اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر در این زمینه درست برنامه‌ریزی شود و با حمایت، ساز و کارها را دنبال کنیم، ۸۰ درصد از این ورودی‌ها قابل کنترل است و می‌توان از فاجعه جلوگیری کرد.
رحیمی‌نسب در بخش دیگری از سخنان خود عامل ۷۰ درصد طلاق‌های فعلی را مسئله اعتیاد دانست و بر اندیشیدن تدبیری جدی در این راستا تاکید کرد.

وی در مورد وضعیت مهدکودک‌های استان یزد نیز اظهار داشت: ۳۵۰ مهدکودک در استان فعال است که ۱۰ هزار کودک توسط هزار و ۵۰۰ مربی در مهدها، آموزش‌های مختلف را فرا می‌گیرند.
مدیرکل بهزیستی استان یزد در مورد مشاوره‌های قبل از ازدواج نیز اظهار داشت: تنها ۱۰ درصد ازدواج‌های استان در سال گذشته برای مشاوره به بهزیستی مراجعه کردند و این آمار قابل قبولی نیست.
وی افزود: سالانه ۸۰۰ نوزاد معلول به جامعه آمار استان اضافه می‌شود که این آمار می‌تواند با مشاوره‌های قبل از ازدواج به حداقل برسد که این مشاوره‌ها در بهزیستی به صورت رایگان انجام می‌شود.

رحیمی‌نسب در مورد سالمندان استان نیز اظهار داشت: استان یزد رتبه دوم کشور را در بحث سالمندان داراست و شهرستان مهریز نیز از شهرستان‌های سالمند استان یزد است که این موضوع هم نشان‌دهنده بالا بودن طول عمر است و هم وظیفه بهزیستی را برای حمایت از این قشر سنگین‌تر می‌کند.
وی ادامه داد: استان یزد هم‌اکنون ۴۰ هزار معلول دارد که از این تعداد ۲۰ هزار نفر دارای پرونده و مستمری‌بگیر هستند.
فرماندار مهریز نیز در این نشست بر ضرورت مناسب‌سازی اماکن عمومی برای استفاده قشر معلول و افراد ناتوان جسمی تاکید کرد.
مهدی کیانی‌مقدم افزود: باید شرایط و بستر را فراهم کنیم که افراد معلول مثل سایر افراد جامعه از امکانات عمومی کمال بهره را ببرند.