۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

بهداشت ریوی بعد از آسیب نخاعی

بهداشت ریوی چیست ؟

بطور کلی بهداشت ریوی که مراقبت های تنفسی نیز نامیده می شود ، مجموعه ای از اقدامات ، تمرینات و روشهای درمانی هستند که به بهبود وضعیت تنفس و حفظ سلامت ریه ها کمک می کنند . اگر چه تمام مردم نیاز به بهداشت ریه ها دارند ، اما این موضوع در مورد افراد مبتلا به آسیب های نخاعی (SCI) اهمیت خیلی بیشتری دارد. از این رو مراقبان افراد آسیب دیده نخاعی باید با دقت فراوان از آنان مراقبت کنند تا از ریه ها و همچنین ازمشکلات احتمالی برای دستگاه تنفسی آنان محافظت نمایند . البته میزان مشکل تنفسی افراد نخاعی بستگی به محل ضایعه نخاعی آنان دارد .

اقدامات لازم برای بهداشت ریوی عبارتند از :

  • تمرینات تنفسی و درمانی
  • تخلیه وضعیتی
  • فیزیوتراپی قفسه سینه (fiz-ee-oh-THER-ah-pee )
  • سرفه های کمکی چهارگانه و استفاده از ساکشن ( مکش )

وضعیت تنفسی افراد دچار آسیب نخاعی که قادر به تنفس عادی نیستند ؟

همانطور که ذکر شد میزان مشکل تنفسی افراد نخاعی بستگی به محل ضایعه نخاعی آنان دارد . لذا ممکن است فرد دچار آسیب نخاعی برای داشتن یک تنفس خوب ، نیاز به کمک داشته باشند . در شرایط عادی ، پرده دیافراگم به عنوان یکی از عضلات اصلی تنفس محسوب می شود . اما بعد از ضایعه نخاعی ، ممکن است ماهیچه های گردن ، به عنوان عضلات اصلی تنفس عمل نمایند . بدیهی است که این عضلات به خودی خود نمی توانند هوای کافی را برای فرد تامین کنند . به همین دلیل ، فرد برا ی نفس کشیدن نیاز به کمک خواهد داشت و باید از دستگاههای کمکی استفاده نماید . از جمله این دستگاهها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • دستگاههای هوارسان کمکی
  • دستگاه ضربان ساز فرنیک Phrenic pacer (FREN-ik)
  • هوارسانهای مکانیکی

Phrenic pacer

آمبولی ریوی چیست؟

آمبولی ریوی (EM-boh-lizm) هنگامی اتفاق می افتد که یک لخته ( لخته خون ) باعث انسداد سرخرگ ریه می گردد . انسداد ریویPE’s نیز نامیده می شود.

PE’s از مشکلات شایع بعد از آسیب نخاعی بوده ومی تواند یکی از عوامل تهدید کننده زندگی محسوب شود. پزشکان ممکن است داروهایی را برای افراد نخاعی تجویز کنند که باعث کند شدن ایجاد لخته در خون می شوند . افراد نخاعی می توانند از تخت های گردان استفاده کنند . این تختها کمک می کنند که جریان خون در بدن آنان بهتر جریان پیدا کند . ازجمله نشانه های آمبولی ریه می توان به درد شدید و ناگهانی قفسه سینه و مشکل شدن تنفس اشاره نمود . وجود خون درخلط ( تف) نیز می تواند از دیگرنشانه های آمبولی ریه محسوب شود . در صورت احساس یا مشاهده هر یک از این مشکلات ، سریعا” مراقب خود را مطلع نموده یا به پزشک مراجعه کنید .

برای جلوگیری از مشکلات تنفسی چه اقداماتی می توان انجام داد ؟

کارهای زیادی وجود دارند که می توانید برای کمک به جلوگیری از مشکلات تنفسی انجام دهید . فعال بودن ، استفاده از یک رژیم غذایی سالم و عدم مصرف سیگار از جمله مواردی هستند که می توانند به بهبود تنفس کمک کنند . نوشیدن مایعات کافی و استفاده از دستگاه های مرطوب کننده هوا نیز می توانند به فرد کمک کنند تا ترشحات تنفسی رقیق باقی مانده و تنفس راحت تر انجام شود .

چه جاهایی می توانند ازمن پشتیبانی کنند ؟

داشتن ضایعه نخاعی ، یک تغییر مهم در زندگی فرد و خانواده او محسوب می شود . پذیرش ابتلا به آسیب نخاعی برای فرد آسیب دیده سخت است . مصدوم و نزدیکان او معمولا” دچار احساس اضطراب ، غم یا وحشت می شوند . این احساسات طبیعی هستند . اگر مبتلا به آسیب نخاعی شدید ، در مورد احساسات خود با مراقب ، خانواده و دوستانتان صحبت کنید . به آنها اجازه دهید تا به شما کمک کنند . آنان را تشویق کنید تا با مراقبین شما در مورد اوضاع تان درمنزل صحبت نمایند. مراقبین می توانند به خانواده شما کمک کند تا درک بهتری از نحوه حمایت از یک فرد مبتلا به آسیب نخاعی داشته باشند .

ممکن است شما بخواهید به یک گروه پشتیبانی کننده بپیوندید . گروههای پشتتیبانی ، متشکل از افرادی هستند که خودشان هم مبتلا به آسیب نخاعی می باشند . شما می توانید از مراقب خود اسامی و شماره تماس گروه پشتیبانی شهر و محل زندگی خودتان را جویا شوید .

ترجمه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail : ohealth2007@yahoo.com ) ؛ منبع مورد استفاده ؛ سایت : http://www.drugs.com – مقاله :Pulmonary Hygiene After Spinal Cord Injury – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران