۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

برنامه کلی درمان زخم های فشاری

درمان زخم فشاری بر پایه ی پیشگیری از بدتر شدن آن و بر محور بازیابی سلامت پوست تمرکز دارد .

بطور کلی مراحل درمان زخم فشاری شامل موارد زیر هستند :

  1. فشارهای وارده بر بافت باید کنترل شوند .

    از جمله این فشارها می توان به بار وزن ، نیروهای برشی ( مثل هنگامی که شما روی صندلی رو به پائین سر می خورید و پوست تان کشیده شده و تا می خورد ) و نیروی اصطکاک ( سایش ) اشاره نمود . تمام این نیروها می توانند به پوست شما و حتی بافتهای عمقی ، آسیب وارد کنند .

بطور کلی آزاد کردن فشار یا پخش کردن آن ، مهمترین قسمت پیشگیری و درمان زخمهای فشاری محسوب می شوند . هنگامی که فشار روی یک موضع به مدت طولانی وجودداشته باشد ، جریان خون به آن موضوع کاهش می باید . این موضوع باعث آسیب یا مرگ سلولی شده و موجب ایجاد زخم می شود . فشار به روشهای مختلفی می تواند حذف یا پخش شود . معمولا ” ترکیبی از روشها بهترین نتیجه را خواهد داد .

برای حذف و پخش فشار باید از روشهای زیر استفاده شود :

  • از سطوح مخصوص برای تکیه گاه بدن استفاده کنید . بالشت ها ، رو تختی ها و تشکچه های مخصوص ویلچر می توانند به کاهش و پخش فشار کمک کنند . از سوی دیگر یکسری محصولات مانند تجهیزات لاستیکی ، ممکن است در اصل باعث زخم فشاری شوند . بنابراین در مورد سطوح تکیه گاه بدن و محصولات حذف فشاری که برای شما مناسب هستند ، با پزشک یا تیم مراقبتی خود مشورت نمائید .
  • اگر محدود به تخت هستید ، حداقل هر ۲ ساعت یکبار و اگر روی ویلچر هستید ، هر ۱۵ دقیقه یکبار باید وضعیت بدن خود را تغییر دهید . کسی که نمی تواند خودش را به راحتی حرکت بدهد یا کسی که حس طبیعی در بدن خود ندارد یا فردی که هوشیاری ذهنی برای گفتن تغییر وضعیت بدن خود ندارد ، در معرض خطر زخم فشاری قرار دارد . این افراد نیاز به یک جدول زمان بندی برای تغییر وضعیت بدن خود دارند و معمولا” برای چرخاندن بدن و عوض کردن حالت بدن خود نیاز به کمک دارند .
  • از سر خوردن ، سر دادن یا سقوط ناگهانی یا قرارگرفتن ، در حالتی که فشار بطور مستقیم روی زخم اعمال می شود ، پرهیز کنید . برای پیشگیری از این موارد سعی کنید سرتخت ، صندلی راحتی یا پشتی ویلچر شما در حالتی که جهت لم دادن آن را خم کرده اید ، بیشتر از ۳۰ درجه بالاتر قرار نگیرد . به خاطر بسپارید که صندلی های راحتی به احتمال زیاد باعث سر خوردن بدن می شوند و نباید به جای تخت مورد استفاده قرار بگیرند .
  • طبق برنامه ریزی متناسب با وضعیت خود ، پوست تان را هر روز از سر تا پا ، باید کنترل کنید یا اینکه طبق زمانهای توصیه شده توسط پزشک خود ، نواحی مختلف بدن خود را که تحت فشار حاصل از منابع مختلف هستند ، بازبینی نمایید . از جمله قسمتهای تحت فشار می توان به موارد زیر اشاره نمود :

– قسمتهای استخوانی یا چین پوستها ، به خصوص در افرادی که اضافه وزن داشته یا چاق هستند . برای مثال ، زانوها یا قوزکهای کسی که یک دوره طولانی روی تخت بسر می برد ، ممکن است در اثر افتادن روی هم و فشار وارده در اثر مالیده شدن دچار زخم گردند . با نظر پزشک خود اطمینان حاصل کنید که که هیچ گونه فشاری وجود نداشته باشد و بهتر است لایه گذاری خوبی بین پوست و دیگر سطوح قرار داده شده باشد .

– دسته های صندلی ، قسمتهایی از ویلچر ، بریس یا سایر جاهایی که مرم آرنج ها یا سایر قسمتهای بدن خود شان را برای راحتی قرار می دهند .

  • هنگام استفاده از ماسکهای اکسیژن یا لوله های اکسیژن ، خود لوله ها یا بند هایی که روی بینی وگوش قرار داده می شوند نیز می توانند باعث ضایعات فشاری شوند .
  1. منطقه زخم باید همیشه تمیز نگه داشته شود و روی آن پوشیده باشد .

  2. بافت سالم اطراف زخم همواره باید تمیز نگه داشته شده و از رطوبت محافظت شود .

  3. از رژیم غذایی سالم ومتعادل استفاده کنید .

  4. از استعمال سیگار پرهیز نمائید .

    سیگار باعث خشکی سطح پوست شده و جریان خون ارسالی به پوست را کاهش می دهد ، بنابراین می تواند مصرف سیگار به ایجاد زخم فشاری کمک کند و همچنین فرایند بهبودی را کندتر نماید .

به نکات مهم زیر توجه کنید :

  • درمان به موقع زخمهای فشاری می تواند از پیشرفت و وخامت آن جلوگیری کند . بعد از اینکه یک زخم به مراحل بعدی پیشرفت می کند ، درمان آن سخت تر شده و می تواند منجر به بروز یکسری عوارض جدی گردد .
  • حتی اگر پیشرفت درمان کند هم باشد ، مراقبت و درمان مداوم می تواند از بروز عوارضی همچون آسیب بیشتر بافت ، عفونت و درد جلوگیری نماید .
  • بیشتر زخمهای فشاری که در مراحل ۱ و ۲ قرار دارند ، می توانند با درمان مناسب در طی چند هفته بهبود پیدا کنند .
  • بهبودی زخمها در مراحل ۳ و ۴ ممکن است ماهها یا حتی سالها طول بکشد .
  • زخمهای فشاری در کسانی که محدود به تخت یا ویلچر هستند ، بطور مکرر ایجاد می شوند . مگر اینکه اصول پیشگیری با دقت رعایت شود .
  • در بسیاری موارد یک شخص دچار زخم فشاری دارای یک یا چند عارضه پزشکی است که خود این عوارض به نوبه خود می توانند بر روی درمان و بهبودی آن تاثیر گذار باشند . از جمله این عوارض می توان به دیابت ، بیماریهای کلیوی و بیماریهای قلبی اشاره نمود .