۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

برخی اشخاص، کارنامه خود را درزمینه رسیدگی به معلولان بررسی کنند

شیراز- ایرنا- رئیس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولین فارس گفت:در آستانه روز جهانی معلولان بهتر است برخی مدیران و مسئولان،کارنامه خود را در زمینه رسیدگی به مشکلات معلولان بررسی و به آن نمره دهند.

سعید فانی جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:متاسفانه همه ساله در آستانه این روز شعارهای قشنگ و دلنشینی را برخی مسئولان مطرح می کنند که بلافاصله پس از این مناسبت به فراموشی سپرده می شوند.
وی به سوم دسامبر(۱۲ آذر) روز جهانی معلولان اشاره کرد و اظهار داشت:این وضعیت به گونه ای است که حتی برخی مدیران در مصاحبه های خود با رسانه ها وضعیت دستگاه مربوط خویش و اقدامات آن را در مورد رسیدگی به مشکلات معلولان بسیار مثبت ارزیابی می کنند.
عضو هیات مدیره جامعه معلولان استان فارس بیان کرد:اگر طبق آمارهای بعضی از این دوستان وضعیت برای معلولان به اینگونه مناسب و خوشایند است پس چگونه است که هیچ یک از معلولان از وضعیت خود راضی و خشنود نیستند؟

فانی اظهار داشت:در مورد اشتغال، عدم اجرای قانون سهمیه سه درصدی استخدام برای معلولان و هم چنین عدم استقبال بخش خصوصی موجب شده تا بسیاری از معلولان حتی با مدارک بالای تحصیلی در گوشه خانه های خود بدون هیچ شغلی روزگار را سپری کنند.
این فعال حقوق معلولان ادامه داد:در مورد مناسب سازی معابر ، اماکن عمومی و خدمات شهری هم وضعیت به گونه ای است که علی رغم تلاش های انجام شده هنوز هم بسیاری از معلولان بدون استفاده از کمک دیگران قادر به حضور در اجتماع نیستند و یا در صورت حضور هم به صورت عادلانه امکان استفاده از خدمات شهری را ندارند.
رییس هیات مدیره شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس گفت:واگذاری کارگاه های فنی و ارتوپدی به بخش خصوصی و عدم حمایت از معلولان و جبران نشدن هزینه های تجهیزات و لوازم توانبخشی آنان موجب شده تا بسیاری از آنان نتوانند نیازهای خود را تامین کنند.
فانی افزود:برای کمتر معلول و یا خانواده فرد معلولی امکان پذیر است که بتواند هزینه ۲۰۰ میلیون ریالی یک پای مصنوعی و یا ۳۵ میلیون ریالی یک بریس طبی را پرداخت کند.
وی اضافه کرد:حذف معافیت پرداخت هزینه بلیت اماکن تاریخی و فرهنگی و تقلیل آن به میزان ۵۰ درصد تخفیف ، بالا بودن قیمت بلیت و همچنین عدم وجود امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای افراد کم توان در این مکان ها و سایر مکان های فرهنگی ، هنری و ورزشی موجب شده تا این روزها کمتر فرد معلولی برای حضور در این اماکن شور و اشتیاقی از خود نشان دهد.
عضو هیات مدیره جامعه معلولان فارس گفت:نگرش های منفی موجود در اجتماع و حتی خانواده های دارای افراد معلول نسبت به پدیده معلولیت وعدم توجه رسانه ملی به موضوع فرهنگ سازی در این مورد موجب شده تا قریب به ۹۰ درصد از دختران و قریب به ۶۰ درصد پسران معلول فرصت ازدواج و تشکیل زندگی مشترک را پیدا نکنند.
فانی ادامه داد:فاقد مسکن بودن بسیاری از معلولان و یا خانواده های دارای فرزندان معلول و از طرفی بالا بودن هزینه های اجاره بهای مسکن به خصوص در شهرهای بزرگ موجب شده تا این افراد حتی نتوانند بسیاری از نیازهای اساسی خود و یا فرزندان معلول خود را تامین کنند چرا که بخش عمده درآمد آنان صرف پرداخت اجاره مسکن می شود.
وی افزود:تمام این مشکلات و بسیاری از موارد ذکر نشده دیگر حاکی از آن است که در زمان حاضرمعلولان حال و روز خوشی ندارند و فقط دل خوش به شعارهایی باشند که هر از چند گاهی سرداده می شود.
سازمان ملل متحد سوم دسامبر برابر با ۱۲ آذرماه هرسال را به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری کرده است.