۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

برای پیشگیری از زوال عقل بخوانید

محققان میگویند افرادی که مشکلات شناختی خفیف دارند، در صورتی که دیابت، افسردگی یا کمبود فولات داشته باشند، احتمال زوال عقل (دمانس) در آنها بیشتر است. همچنین دریافته اند فرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای دارند در خطر کمتر زوال عقل قرار دارند. اختلالات شناختی خفیف (MCI) به گروهی از علائم در افرادی اشاره دارد که توانایی شان در فکر کردن و به خاطر آوردن چیزهایی که میدانند، دچار اشکال شده است. اغلب این افراد در به یاد آوردن مسائل روزمره دچار مشکل هستند اما مشکلات حافظه آنها به اندازه ای شدید نیست که مشکلات جدی در زندگی روزمره ایجاد نماید.  کاهش قدرت فکر و حافظه در این افراد بیشتر از لغزشهای کوچک معمولی است که در پیری معمولی اتفاق می افتد اگر چه به شدت زوال عقل نیست.

زوال عقل به گروهی از علائم اشاره میکند که شامل کاهش حافظه شدید و مشکل بودن تفکر، حل مسئله و کاربرد زبان است. این مشکلات به اندازه ای مهم هستند که در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد میکنند. حدود ۴۶% از افراد مبتلا به اختلالات خفیف شناختی ظرف ۳ سال دچار زوال عقل میشوند. در مقایسه با آن تنها ۳% از افرادی که به واسطه افزایش سن در حد طبیعی مشکل فکر و حافظه دارند، دچار زوال عقل میشوند. طبق گزارش انجمن آلزایمر امریکا، میلیونها نفر در امریکا به نوعی زوال عقل اعم از بیماری آلزایمر مبتلا هستند. انتظار میرود این رقم در سالهای آتی افزایش یابد.

مطالعه ای که در American Journal of Psychiatry منتشر شد، ۶۲ پژوهش را مورد بازبینی قرار داد تا مشخص شود چه چیزهایی میتوانند خطر تبدیل اختلالات شناختی خفیف به زوال عقل را نشان دهند. تقریبا ۱۶۰۰۰ نفر مبتلا به اختلالات شناختی خفیف در این مطالعه شرکت داشتند.

محققان دانشگاه لندن به موارد زیر پی بردند:
•    به نظر میرسد دیابت احتمال پیشروی اختلالات شناختی خفیف به زوال عقل را افزایش میدهد.
•    افرادی که افسردگی دارند در خطر پیشرفت اختلالات شناختی خفیف به زوال عقل قرار دارند.
•    افرادی که کمبود فولات دارند، بیشتر در خطر تبدیل اختلالات شناختی خفیف به زوال عقل قرار دارند.
•    همچنین افرادی که در طول زندگی مقدار زیادی نوشیدنیهای الکلی مصرف میکنند، بیشتر در خطر تبدیل اختلالات شناختی خفیف به زوال عقل قرار دارند.
•    اگر چه در حال حاضر درمان قطعی برای زوال عقل وجود ندارد اما میدانیم که بهترین راه کاهش خطر آن مصرف رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از ماهی های چرب و سبزیجات، حفظ تحرک فیزیکی، عدم مصرف سیگار و بررسی منظم فشار خون است.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ