۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

بامیه ؛ سبزک لاغری

بامیه سرشار از اسید فولیک، ویتامین های C,B,A و همچنین منبع خوبی از منیزیم ، پتاسیم و فیبر غذایی است
خاستگا ه بامیه از آسیا یا آفریقا و شاید هم از هر دو قاره باشد. قد مت این گیاه زیاد نیست مصری ها در قرن ۱۲ یا ۱۳ میلادی این گیاه را می کاشته اند این سبزی در اروپای شرقی و د ر اطراف دریای مد یترانه بیش از د یگر نقاط مصرف می شود. در ترکیه بامیه را خشک کرد ه برای مصرف زمستان ذ خیره می کنند. بامیه گیاهی است گرمسیری که د ر نقاط سرد رشد کمی دارد و طبیعتا به خوبی محصول نمی د هد. گیا ه دارای ساقه راست، پوشید ه از تار و ارتفاع نیم تا یک متر(گاهی دو متر) است . رنگ گلبرگ های زرد بود ه ولی در قسمت وسط قرمز رنگ می باشد. میوه آن هم هرمی شکل است .
امروزه به منظور جلو گیری از مشکلات گوارشی ناشی از غذا های فانتزی و پروتئینی خالص و بدون فیبر و عد م رعایت بهداشت سیستم گوارشی ، نقش بعضی از محصولات پر فیبر و مفید از جمله بامیه به عنوان یک ماد ه غذایی ارزشمند مورد توجه قرار گرفته است . بامیه سرشار از اسید فولیک و ویتامین های C,A است. همچنین منبع خوبی از ویتامین های گروه B ، منیزیم ، پتاسیم و فیبر غذایی است .
بامیه سرشار از فیبر:این روزها کسی نیست که از خواص فیبرهای غذایی بی خبر باشد. فیبر بخشی از گیا ه است که د ر دستگا ه گوارش انسان هضم نمی شود و در واقع ارزش غذایی چندانی ندارد ولی خواص بسیار زیاد ی برای دستگا ه گوارش و سیستم قلبی عروقی دارد. هر فرد به طور متوسط روزانه بین ۳۰-۲۵ گرم فیبر دریافت کند. فیبر موجود د ر بامیه به حفظ قند خون کمک می کند؛ بد ین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش می د هد؛ یعنی از جذ ب سریع کربوهید رات های ساد ه د ر رود ه و د ر پی آن افزایش سریع قند خون جلوگیری می کند. پس برای افراد مبتلا به دیابت مفید است . موسیلاژ (یک نوع فیبر) موجود د ر بامیه ، د ر دستگا ه گوارش به کلسترول غذا متصل شد ه و جذب آن را کاهش می د هد . اثر بامیه د ر کاهش کلسترول خون یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است . مزیت آن نسبت به استفاد ه از دارو هم این است که دارو ها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند ولی گیا هان این عوارض را ندارند. البته باید بدانیم که د ر صورت تجویز پزشک باید از دارو استفاد ه شود ولی یک رژیم غذا یی سالم و سرشار از سبزیجات می تواند د ر بسیاری از موارد شما را از پزشک بی نیاز کند. از سوی د یگر فیبر موجود د ر بامیه باعث احساس سیری زود هنگام می شود؛ چرا که حجم معد ه را پر می کند. به این ترتیب می توان بامیه را نوعی داروی کاهش وزن اما از نوع طبیعی دانست . هموسیستئین یک عامل موجود د ر خون است که افزایش آن می تواند منجر به افزایش ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی شود. اسید فولیک موجود د ر بامیه از طریق کاهش هموسیستئین باعث پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی می شود.
همچنین ویتامین C که یک آنتی اکسیدان مؤثر است د ر سلامت سلول ها ، سلامت سیستم قلبی عروقی و پیشگیری از سرطان مفید است .
فیبر موجود در بامیه با جذب آب کافی از بروز یبوست جلوگیری کرد ه و احتمال ابتلا به بیماری هایی چون هموروئید و د یورتیکولیت را کاهش می د هد.د یورتیکولیت ، التهاب دیورتیکول ها (کیسه های گرد فتق مانند د ر دیواره مخاط رود ه بزرگ) است . موسیلاژ موجود د ر بامیه رود ه را نرم کرد ه و خروج مد فوع را آسان می سازد. با توجه به اینکه رژیم های غذایی امروزی محتوای فیبری کمی دارند و فعالیت فیزیکی افراد هم کاهش پیدا کرد ه است ، تعداد زیاد ی از افراد از مشکل یبوست رنج می برند و یکی از مواد غذایی ای که د ر درمان این مشکل اثر فوق العاد ه ای دارد بامیه است .
نیاز به اسید فولیک د ر دوران بارداری و قبل از آن افزایش پیدا می کند. چرا که برای تشکیل طناب عصبی د ر جنین این ویتامین مورد نیاز است . از آنجایی که بامیه منبع خوبی از اسید فولیک است ، مصرف آن به زنان باردار توصیه می شود.
پتاسیم یک الکترولیت عمده در بدن است که یکی از اعمال ضروری آن شرکت در انقباض طبیعی تمام ماهیچه ها مثل قلب است . بامیه یک منبع نسبتا خوب از پتاسیم است ؛ بنابراین مصرف آن برای آن دسته از بیماران قلبی که نیاز به رژیم پرپتاسیم دارند مفید است .
این ماده غذایی مفید همچنین حاوی کلسیم است . کلسیم برای معدنی شدن استخوان ها و دندان ها د ر نوجوانان و کود کان و جلوگیری از پوکی استخوان در میانسالان و سالمند ان مفید است .
برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیم های هضمی آن باید آن را خیلی کم بپزید؛ یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود. همه ما باید روزانه سه تا پنج واحد سبزیجات د ر برنامه روزانه خود مصرف کنیم . بامیه یکی از مواد غذایی مفیدی است که می توانیم آن را د ر سبد غذایی خانواد ه بگنجانیم.
یک واحد بامیه برابر با نصف لیوان بامیه پخته شد ه حاوی مواد زیر است :
انرژی

۲۵ کیلوکالری

فیبر

۲ گرم

ویتامین A

۴۶۰ واحد

ویتامین C

۱۳۰ میلی گرم

کلسیم

۵۰ میلی گرم

پتاسیم

۲۵۶ میلی گرم

نویسنده : پرستو زرنگ / کارشناس تغذیه
منبع:همشهری مثبت