۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ایجاد مراکز دائمی فروش محصولات، خواسته معلولان فارس

به گزارش ایرنا، هم اینک تنها یک مرکز دائمی عرضه و فروش محصولات تولیدی معلولان و زنان سرپرست خانوار زیر پوشش بهزیستی در استان فارس وجود دارد که مقر آن در شیرازخیابان کوی زهرا و در مجاورت بهزیستی شیراز است.
شماری از مددجویان بهزیستی فارس از شهرستان های مختلف با حضور در غرفه های مستقر در ورودی اصلی بوستان آزادی شیراز، توانمندی خود در تولید صنایع دستی و دیگر محصولات را به نمایش گذاشته اند.
مرتضی موسوی مدیرکل بهزیستی استان فارس در این باره اظهار کرد: نمایش توانمندی های معلولان و مددجویان این استان در نمایشگاه ‘اقتصاد مقاومتی، شرح خودباوری’ در شیراز پیام آور آمادگی آنها برای نقش آفرینی بیشتر برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
عزت علی پور از مددجویان بهزیستی شهرستان مُهر است که در زمینه تولید کیف و محصولات چرمی فعالیت دارد، او به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه بازار فروشی برای محصولات خود سراغ نداریم.
احمد صالحی زاده نیز از مددجویان بهزیستی شهرستان لار است که در زمینه تولید گچ های پیش ساخته تزیینی ساختمان فعالیت دارد.
او آرزو دارد که وضعیت مالی اقشار مختلف مردم بهتر شود تا مردم بتوانند محصولات بیشتری از وی خریداری کنند، بالارفتن قیمت مواد اولیه و کاهش کیفیت آن از دغدغه های این مددجو است.
فاطمه جهان پور، معلول جسمی حرکتی از شهرستان فیروزآباد است که با پوشش و لباس محلی عشایر منطقه در غرفه حضور یافته است، او در زمینه تولید جادستمالی و مهره دوزی فعالیت دارد.
حامد مظفری کارشناس اشتغال بهزیستی فیروزآباد می گوید: اگر در هر شهرستان غرفه ای دائمی برای فروش محصولات بهزیستی باشد، معلولان می توانند با حضور در آن محل به عرضه محصولات خود بپردازند.
وی ادامه داد: مردم با دیدن توانمندی معلولان، هرچند به محصولات آنها نیازی نداشته باشند به خاطر کمک به آنها از محصولات تولیدی خریداری خواهند کرد.
پروین رنجبر از مددجویان بهزیستی شهرستان خرم بید است که به اتفاق خواهرش کیهان رنجبر و همچنین سمانه رضایی از ناشنوایان در زمینه تولید لباس کار بیمارستانی فعالیت دارند.
او می گوید: بازاریابی محصولات، مهمترین خواسته ما از مسئولان است و اینکه آنها با اعطای تسهیلات به ما، زمینه توسعه کارگاه تولیدی مان را فراهم کنیم.
در بخش دیگری از این نمایشگاه، حصیربافی های موسی صفرپور از معلولان ذهنی خودنمایی می کند، او می گوید: وامی دریافت نکرده است و اگر وامی دریافت کند، به بهبود کارش کمک می کند.
فاطمه امیری، کارشناس اشتغال بهزیستی فسا در این باره اظهار داشت: متاسفانه بانک ها می گویند که معلولان ذهنی را برای تسهیلات معرفی نکنید و خانواده هایشان را معرفی کنید و این در حالی است که معمولا سن و سال پدر و مادر آنها زیاد است و خارج از ضوابط دریافت تسهیلات بانکی است.
‘مهران خوب حسینی’ جوانی برومند است که از معلولیت شنوایی رنج می برد، او گوشه تا گوشه غرفه شهرستان بوانات را پُر از تابلوهای نقاشی خود کرده است.
او می گوید: به من پیشنهاد وام هایی در حد ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال کرده اند امارقم های کمتر از ۱۰۰ میلیون ریال به پیشبرد کار من کمکی نمی کند و از این رو، من از تسهیلات خوداشتغالی استفاده ای نکرده ام.
نساء زارع کندوازی، یکی دیگر از ۱۰۳ هزار معلول استان فارس است که از شهرستان مرودشت، در این نمایشگاه حضور یافته است.
این بانوی نابینا در زمینه تولید تابلو فرش فعالیت دارد و امیدوار است که با آموزش دیدن در زمینه نقشه های قالی به خط بریل و همچنین در اختیار قرار گرفتن نقشه های قالی به زبان گویا ویژه نابینایان، بتواند کار خویش را ارتقا بخشد.
راضیه میرقدر از دیگر معلولان ناشنوای جنوب استان فارس است که در زمینه طراحی و نقاشی فعالیت دارد، او هم فراهم شدن زمینه آموزش برای خود را زمینه ارتقای کار و فعالیتش می داند اما می گوید که در محل زندگی اش، آموزش حرفه ای نقاشی در دسترس نیست و در شیراز هم خویشاوندی ندارد که برای آموزش به مرکز استان بیاید.
مرجان شهری زاده که کارشناس ارشد صنایع دستی است به عنوان کارفرمای کارگاه میناکاری مددجویان بهزیستی شهر شیراز در این نمایشگاه حضور دارد.
او اظهار کرد: درحال آموزش ۳۰ معلول درزمینه میناکاری هستیم و با توجه به شناختی که از این هنرآموزان به دست آورده ام، می توانم بگویم که فراهم کردن زمینه شغل پایدار، بیمه و مسکن برای این معلولان، می تواند کمک بزرگی به آنها باشد چرا که آنها در صورت از دست دادن خانواده هایشان، ناگزیر به رفتن به آسایشگاه ها هستند و به خاطر معلولیت هایشان نمی توانند ازدواج کنند.
نمایشگاه توانمندی های معلولان و مددجویان بهزیستی فارس که از روز سی ام تیرماه ۹۵ در بوستان آزادی شیراز برپا شده است، شامگاه جمعه (یکم مرداد ۹۵) به کار خود پایان می دهد.
مسئولان کشوری و استانی در آیین گشایش این نمایشگاه وعده داده اند که اقدام هایی را برای حمایت از معلولان در پیش می گیرند.
مهناز کاشی، رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در این باره گفت: محصولات تولیدی معلولان و دیگر مددجویان این سازمان با کمک موسسه های خیریه در فضای مجازی بازاریابی می شود.
یدالله رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس هم اظهارکرد: در هم افزایی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال فراهم کردن زمینه استقرار مراکز فروش محصولات صنایع دستی در جوار مراکز گردشگری هستیم و با تحقق این امر، امکان فروش محصولات معلولان در این مراکز فراهم می شود.
گزارش: سیداحمد نجفی