۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اهمیت توجه به برچسب مندرج روی بسته بندی مواد غذائی

برچسب موادغذایی ، در واقع ماهیت وارزش تغذیه ای غذاهائی را که می خواهیم خریداری کنیم را نشان می دهند . ازبرچسب مواد غذایی می توان برای کمک به انتخاب غذاهای بهداشتی و سالم استفاده نمود .

در موقع خرید یک فراورده غذائی باید روی برچسب آنها را به دقت نگاه کرده و  به دنبال موارد زیر باشیم :

مقدار وعده غذائی

 در درجه اول ، باید مقدار وعده غذائی را بررسی کرد . تمام اطلاعات درج شده روی برچسب ها بر اساس اندازه ی وعده غذائی قید می شود . در بیشتر بسته بندی های مواد غذائی ، مقدارماده غذایی بیش از یک وعده است .
به عنوان مثال ، اندازه یک وعده غذائی ماکارونی ، معمولا”  به میزان  ۲ اونس ( حدود ۵۶۰ گرم )  نپخته یا ۱ فنجان پخته شده است . بنابراین اگر در یک وعده ۲ فنجان از آن میل کنید ، مثل این است که  دو وعده از آن را  می خورید . درواقع این مقدار دو برابر مقدار کالری ، چربی و سایر موادی است که روی فهرست درج شده روی برچسب آن درج شده است .

میزان کل کربوهیدرات

در مرحله بعد ، میزان کل کربوهیدرات موجود در آن را چک کنید . معمولا” این قلم از اجزاء مواد غذایی با حروف پررنگ تری دیده می شوند تا مشخص تر باشند . کربوهیدراتها بر حسب گرم (g   ) اندازه گیری می شوند .

قند ، نشاسته و فیبر غذایی ، کل کربوهیدراتهای روی برچسب را  تشکیل می دهند . البته معمولا” قند به طور جداگانه ذکرمی  شود . توجه داشته باشید که همه ی این کربوهیدراتها می توانند قند خون را بالا ببرند .

اگر کسی دیابت داشته باشد ، باید مقدار کربوهیدراتهای مصرفی خود را کنترل نماید ، و در این راستا باید مقدار کربوهیدرات کل در نظر گرفته شود  .

فیبر رژیمی

فیبر رژیمی درست در زیر کربوهیدرات کل ذکر می شود . سعی کنید که مواد غذایی خریداری کنید که  در هر وعده  از آن حداقل ۳ – ۴ گرم فیبر وجود داشته باشد . نان های تهیه شده از غلات کامل ، میوه ها و سبزیجات ، و لوبیا و حبوبات حاوی مقدار زیادی فیبر هستند .

میزان کالری

اطلاعات مربوط به کالری ، مقدار کالری موجود در یک وعده غذائی را به شما اعلام می کند . اگر عادت به خوردن مقادیر کوچکتر و یا بزرگتری هستید ، باید حساب مقدار کالری مصرفی تان را داشته باشید . با در نظر داشتن کالری ، در واقع عدد آن به شما کمک می کند تا تعیین نمائید که به چه نحوی غذاها می توانند بر روی وزن شما تاثیر بگذارند .

میزان چربی

همیشه غذاهایی را انتخاب کنید که چربی های اشباع شده کمتری در آنها وجود داشته باشد. به عنوان مثال  به جای شیر پر چرب از شیر کم چرب یا شیر یک درصد استفاده کنید . شیر های بدون چربی تنها مقدار ناچیزی چربی اشباع شده دارند ، در حالی که هر وعده شیر پرچرب ، حاوی ۵ گرم از این نوع چربی هستند  .

مقدار چربیهای اشباع شده ی موجود درماهی در مقایسه با گوشت گاو بسیار کمتر است . بطوری که سه اونس ماهی کمتر از ۱ گرم از این چربیها دارد ، در حال که سه اونس همبرگر حاوی بیش از ۵ گرم از آنها است .

اگر روی بر چسب یک ماده غذائی ببینیم که در یک وعده از آن ، کمتر از ۰٫۵ گرم چربی اشباع شده وجود دارد ، تولید کننده آن فراورده می تواند ادعا کند که  آن غذای تولیدی آن فاقد چربی های اشباع شده است . به یاد داشته باشید که این موضوع تنها وقتی صدق می کند که  تنها ۱ وعده غذائی مصرف کنید .

همچنین همیشه باید به میزان چربی های ترانس ، درج شده روی برچسب غذا ها نیز توجه داشته باشید . این چربی ها می توانند باعث افزایش  مقدارکلسترول “بد” شده و “کلسترول خوب” بدن را کاهش دهند . این چربی ها عمدتا” در غذاهایی که بصورت میان وعده و دسر سرو می شوند ، وجود دارند . یادتان باشد که بسیاری از رستورانهای فست فود از این چربی ها برای سرخ کردن غذاهای خود استفاده می کنند  .

اگر غذایی حاوی این نوع چربی ها باشد ، معمولا” مقدار آن بر روی برچسب در قسمت زیر چربی کل ذکر می گردد . واحد اندازه گیری آنها بر حسب گرم است . بنابراین بطورکلی سعی کنید به دنبال غذاهایی باشید که چربی های ترانس نداشته باشند ،  یا اینکه مقدار آنها خیلی کم باشد ( در حدود ۱ گرم یا کمتر) .

نمک

سدیم عنصر اصلی نمک محسوب می شود . عدد مربوط به نمک که در برچسب مواد غذائی قید می شود ،  برای کسانی که مجبورند مصرف نمک موجود در رژیم غذائی خود را کاهش دهند ، اهمیت زیادی دارد .  اگر روی برچسب یک غذا ۱۰۰ میلی گرم سدیم نوشته شده باشد ، به این مفهوم است که آن بسته غذا در حدود ۲۵۰ میلی گرم نمک دارد .  بطور کلی میزان مصرف سدیم باید کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز باشد . اگر مجبور هستید که مصرف نمک خود را کم کنید ،  با پزشک خود مشورت کنید .

ارزش غذائی

به عنوان یک راهنما ، بطورکلی مقدار درصد ارزش غذائی روزانه بر روی برچسب مواد غذائی گنجانده شده است.

این درصد برای هر آیتمی که روی برچسب مواد غذائی دیده می شود ،  برحسب مصرف  ۲۰۰۰ کالری در روز پایه گذاری شده است  . بنابراین اگر شما در یک روز بخواهید کالری بیشتر و یا کمتری مصرف کنید ، اهداف شما متفاوت خواهد بود . یک متخصص تغذیه یا پزشک می تواند به شما کمک کند تا اهداف تغذیه ای خودتان را تنظیم کنید .

منبع مورد استفاده :  سایت : http://www.nlm.nih.gov – تهیه و تنظیم : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – تیر آبان ماه سال ۱۳۹۱ – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران