۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

افراد نخاعی دارای اسپاسم ، هنگام رابطه جنسی باید چکار کنند ؟

این سئوال ، پرسش خیلی از کسانی است که دچار اسپاسم هستند . به نظر می رسد با وجود اسپاسم ، رابطه زناشوئی افراد مشکل یا حتی غیر ممکن باشد . اما در واقع اینطور نیست . برای پاسخ ،  ابتدا مختصرتوضیحاتی در رابطه با خود اسپاسم در افراد نخاعی ارائه می گردد :

اسپاسم یکی از مشکلات شایع بعد از آسیب نخاعی محسوب می شود و ناشی از واکنشهائی است که بعد از آسیب نخاع ایجاد می گردد . اسپاسم می تواند از جمله موارد تاثیر گذار بر روی مقاربت باشد . بنابراین بایستی قبل از مقاربت به خوبی کنترل شود . برای درک بهتر این موضوع ابتدا راجع به اسپاسم توضیح مختصری ارائه می شود .
اسپاسم انواع و اقسام دارد یعنی با اشکال مختلفی می تواند تظاهر

پیدا کند. مثلا” در اثر اسپاسم های انبساطی ( بازکننده ماهیچه ها ) پاها راست و سفت می شوند. گاهی اوقات این اسپاسم ها بقدری شدید هستند که ممکن است باعث پرتاب فرد به خارج از ویلچر شوند . اما اسپاسم های انقباضی ( جمع کننده ماهیچه ها ) برعکس هستند : یعنی پاها به سمت بالا و بطرف قفسه سینه کشیده می شوند .
اسپاسم ها می توانند هم مفید باشند و هم مضر . گاهی وقتها اسپاسم باعث برهم زدن تعادل بدن ، تاثیر بر روی تحمل فرد و جابجائی های وی شده و موجب به هم خوردن ساعات خواب بیمار و مراقبین وی و یا هر دو گردد و از این طریق بر روی روش وکیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد. بعضی از اسپاسمها می توانند باعث ایجاد زخم فشاری شده و یا حتی در بروز درد نقش داشته باشد.
از سوی دیگر، با وجود مضرات احتمالی آن ،  بعضی از افراد می توانند به مرور یاد بگیرند که از اسپاسم خود برای جابجای ها یا حتی ایستادن کمک بگیرند. از دیگرجنبه های مثبت اسپاسم می توان به کمک به حفظ توده عضلانی بدن ، تحریک جریان خون و افزایش استحکام استخوان نام برد .
بطور کلی در رابطه با وضعیت استقرار بدن ، اسپاسم ممکن است به ثبات آن کمک کند ، و یا اینکه  امکان دارد مانع از استقرار مناسب بدن شود . اگر اسپاسم مانع از استقرار و ثبات بدن شود ، چنانچه اسپاسم فرد به اندازه ای ناجور باشد که نتواند دریک وضعیت پایدار استقرار پیدا نماید ، بدیهی است که همسر وی هم قادر نخواهد بود درنزدیکی او قرار بگیرد . در نتیجه این افراد هنگام مقاربت با مشکل مواجه خواهند شد . لذا در مورد این افراد نیاز است که اسپاسم آنها کنترل گردد .
اسپاسم به روشهای مختلفی کنترل می گردد . بطور معمول ، درمان اسپاسم معمولا” با روشهای درمانی رایج مثل استفاده از دارو شروع می شود . کشش هم می تواند روشی موثر برای اسپاسم باشد . در کششها نکات مهمی وجود دارد اما بطور کلی لازم است که به دو چیز مهم توجه شود . اول اینکه کشش باید ۴۵ تا ۹۰ ثانیه طول بکشد و کمتر از این مدت احتمالا” موثرواقع نخواهد شد و دوم اینکه بایستی کشش ۵ تا ۷ بار در روز انجام شود و در واقع به عنوان بخشی از فعالیتهای روزمره بیمار محسوب شود . فراموش نکنید که کشش می تواند اسپاسم را فقط به مدت چند ساعت کاهش دهد . در ضمن اگر کشش متوقف شود ، یعنی از برنامه های روزمره حذف گردد ، اسپاسم بر می گردد . در مراحل پیشرفته تر درمان اسپاسم با استفاده از روشهای جراحی ( که مستلزم سوراخ کردن پوست و وارد کردن ماده یا کار گذاشتن دستگاه درون بدن ) امکان پذیر خواهد بود .
اما نکات مهم برای افرادی که اسپاسم دارند و می خواهند مقاربت داشته باشند ، از این قرارند :

  • افرادی که برای کنترل اسپاسم خود داروهای ضد اسپاسم مصرف می کنند ، باید مواقعی را برای مقاربت خود انتخاب کنند که مطمئن باشند داروهای مصرفی شان بیشترین تاثیررا دارد .
  • اگر اسپاسم دارید ، در واقع باید حساب همه چیز را داشته باشید .  به این معنی که اگر مرد هستید ، باید حواستان به رفلکس نعوظ تان باشد ،  چرا که استفاده از داروهای ضد اسپاسم به احتمال زیاد می تواند باعث افت در ایجاد نعوظ شما گردد . در چنین مواردی باید ازچیزهای کمکی دیگری مانند داروهای خوراکی یا پمپ وکیوم ، و یا تزریق و یا هر چیز مشابه دیگری برای کمک به ایجاد نعوظ خود استفاده کنید  .
  • اگر اسپاسم کسی چندان بد نباشد ، می تواند روی رفلکس خوب آن حساب کند . از این رو به این گونه افراد توصیه می شود زمانهائی را برای آمیزش انتخاب کنند که داروهای ضد اسپاسم خود را مصرف نکرده باشند ، تا بتوانند از قوی ترین رفلکس اسپاسم برای ایجاد نعوظ کمک کنند .
  • در مورد زنان مبتلا به آسیب نخاعی ، اسپاسمها معمولا” مشکل زا هستند و ممکن است مانع مقاربت آنها شود .
  • در مجموع اگر کسی اسپاسم واقعا” شدید ی نداشته باشد ، اسپاسم می تواند برای استقرار بدن او ، برای حرکت او و حتی تحریک شریک زندگی او مفید باشد ، چرا که می تواند فشار بهتری را ایجاد می کند .

 

نوشته و تالیف : مهندس عباس کاشی – ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)
منابع مورد استفاده :
Firestone, R.W., Firestone, L.A., and Catlett, J. (2006). Sex and love in intimate relationships. American Psychological Association, Washington D.C. Johnson, K.M.M., Lanig, I.S. (1996). Promotion and maintenance of sexual health in individuals with spinal cord injury. In I.S. Lanig (Eds.), Practical guide to health promotion after spinal cord injury (171-202). Gaithersburg, Maryland: Aspen Publication.
سایت : http://www.facingdisability.com و http://sci. Washington.edu

انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران