۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اشتغال١٠٠ معلول در حوزه فناوری اطلاعات

تهران- ایرنا- مدیر روابط عمومی و بین الملل موسسه خیریه رعد الغدیر با تاکید بر اینکه معلول را باید باور کرد، دید و به او گوش داد ،گفت: در طرح کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات ١٠٠ معلول جسمی و حرکتی موسسه رعد به کار گرفته می شوند

 

اشتغال١٠٠ معلول در حوزه فناوری اطلاعاتبه گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، « معصومه فراهانی» در دومین روز از نشست مشورتی کارشناسی حمایت از تدوین برنامه ها و سیاست های ملی بکارگیری فناوری اطلاعاتی و ارتباطی در توانمند سازی معلولان که در محل کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، افزود: من از جانب تمامی معلولانی صحبت می‌کنم که شما صدایشان را نمی‌شنوید.
« من می فهمم هیج زبان اشاره ای برای دعوت من به دنیایِ تساوی اختراع نشده است . من ناشنوا هستم .شاید مثل تو نبینم و به من بگویند روشندل. اما ترجیح میدهم ضمیر آدمها را درک کنم تا ظاهر را .من تمام نادیده ها را دیده ام .آرام تر از تو گام برمیدارم چرا که معلول علتی هستم. اما میدانم به مقصود می رسم.»
فراهانی بیان داشت: فکرم شاید کمی دیرتر بجند و کار کند، یا خوب حرف نزنم .اما دلم یک دنیا دارایی است .ما همه معلول یک علتیم در دنیا. و شاید امروز سالم، ولی فردا این گونه نباشم .ما سرشار از توانمندی هستیم .کافیست باور کنید…
وی با معرفی طرح کارآفرینی گفت: امروز در خدمت شما هستم با معرفی یکی از طرحهای کارآفرینی موسسه رعد الغدیر در حوزه فناوری اطلاعات که نویدبخش
اشتغال ۱۰۰ معلول جسمی ، حرکتی و حسی در حوزه فناوری اطلاعات است.
این مقام مسوول در موسسه رعد الغدیر گفت: من به سه علت در اینجا حضور دارم؛ انتقال انگیزه مثبت از خواستن ها و شدنها به شما، کوتاه کردن مسیر موفقیت و دستیابی به هدف برای کسانیکه علاقمند به مشارکت در کارآفرینی معلولان در بستر فناوری اطلاعات هستند (انتقال تجربه و مدیریت دانش )و بیان انتظارات معلولان وسازمانهای آنها در حوزه فناوری اطلاعات از رسانه ها ،دولت و شرکتهای فعال در این حوزه.
فراهانی درباره چگونگی ورود یک سازمان مردم نهاد به مساله فناوری اطلاعات و اشتغال معلولین گفت: موسسات مردم نهاد از ویژگیهای شاخصی برخوردارند. ارزش های انسانی همواره در این سازمانها زنده است و با نیروی ایمان اداره می شود و
هیچ کس به دنبال نفع مادی نیست و تکیه آنها به سرمایه های انسانی و اجتماعی است.
وی ادامه داد: رعد الغدیر از سال ۱۳۸۰ در منطقه ای محروم و فقیر نشین در انتهای جنوب غرب شهر تهران دایر شد . هدف این مرکز ارایه خدمات توانبخشی حرفه ای به توانیابان است. این موسسه تلاش می کند با ارایه خدمات آموزش فنی و حرفه ای ، توانبخشی (کاردرمانی ، گفتار درمانی و فیزیوتراپی ) خدمات دندانپزشکی ، درمان و مشاوره ،توانیابان را به افرادی مفیدتر و موثرتر در ورود به جامعه تبدیل کند.
وی گفت: پس از ۵ سال از فعالیت این موسسه با نگاهی به گذشته و فراخوان از ۵۰۰ معلول فارغ التحصیل خود؛ به منظور ارزیابی تاثیر گذاری خدمات خود توسط توانیابان در جامعه تصمیم اجرای پایشی از وضعیت اجتماعی ،اقتصادی و انگیزشی فارغ التحصیلان خود گرفت .
«در این بررسی ما با اتفاق بسیار بدی روبرو شدیم. از ۵۰۰ فارغ التحصیل دارای مدرک فنی و حرفه ای ، تعدادی کمتر از انگشتان دو دست در جامعه موفق به کسب شغل شده بودند . جالب اینکه حتی تعداد بسیاری از این افراد در شغلی خارج از تخصص کسب شده مشغول بکار شده بودند.»
« تلقی ما این بود که فرد معلول پس از توانمند سازی روحی ، حرفه ای و جسمانی دیگری مشکلی را نخواهد داشت و این فرد می بایست حقوق خود را در حوزه اشتغال از سازمانهای مربوطه مانند بهزیستی و وزارت کار طلب کند.»
فراهانی افزود: احساس بیهودگی از ۵ سال فعالیت عاشقانه و بی چشمداشت برای این عزیزان در وجودمان چنگ می انداخت .چه اتفاقی برای جامعه پیش آمده ؟چه اتفاقی در کارفرما مانع استخدام فرد معلول شده است؟ چرا دوره های آموزشی این موسسه در کسب شغل معلولان موثر نیفتاده است ؟ و دهها سوال دیگر .
« بررسی های صورت یافته ما را به این نتیجه رهنمون ساخت که در واقع معلولان آموزش دیده در این موسسه، پس از کسب مهارت و توانمندی ،در بدو ورود به جامعه با بزرگترین معلول مواجه می شوند. در واقع معلول اصلی جامعه ایست که جایی برای حضور توانیاب در خود ایجاد نکرده است و دری برای استقبال و در اغوش کشیدن یک توانیاب دارای مهارت باز نیست .»
وی گفت: پیاده رو های شهر ،اماکن خرید، مکانهای تفریحی و هر جایی که بشود از اکسیژن ناب نوعدوستی و حمایت سالم ریه را تا ابدیت پر کرد حوصله اش را ندارند و
ساز خود را می زنند.معلول بعنوان موجودی که توانایی شغل ندارد در اکثر اذهان شناخته می شوند.
به گفته وی،کارفرمایان یا معلول را به استخدام نمی گیرند و یا با نگاهی استثماری از ایشان در کار استفاده می کنند .
وی با یاداوری ضرب المثلی از کنفسیوس گفت: این فیلسوف گفته است’به جای لعنت فرستادن بر تاریکی، شمعی بیافروز’. پس دوباره دور هم جمع شدیم ،توکل کردیم ، مطالعه کردیم و از نو شروع کردیم.
به گفته این فعال مدنی،با توجه به آمار بالای آموزش دیدگان دوره های فناوری اطلاعات و بیکاری بسیاری از آنها از همان ابتدا گزینه ایجاد اشتغال در موضوع فناوری اطلاعات را مورد توجه قرار دادیم و بعد به سراغ شناسایی بازار کار و نیازهای آن رفتیم . در تمام کشور گشتیم و گزینه ای را نیافتیم که از آن به عنوان الگو استفاده کنیم.
فراهانی افزود: در نتیجه با تکیه بر تفکر جمعی و دانش کسب شده کارگاهی تجهیز کردیم و مهارت توانیابان را افزایش دادیم و به خیال خوش خودمان در شهر برای دریافت کار از سوی ادارات از این سوی شهر به آنسوی شهر به راه افتادیم.
داستان عجیبی بود .
رییس روابط عمومی و امور بین الملل موسسه خیریه رعد الغدیر گفت: جالب بود که همه بعد از فهمیدن ماجرا بسیار تقدیر می کردند و سعی و همتمان را می ستودند اما زمانیکه به اصل داستان یعنی حمایت از اشتغال پایدار توانیابان می رسیدیم باید پاسخ یک سوال ثابت را می دادیم«مگر معلولان هم می توانند کار کنند.»

**خلاصه پس از تلاش بسیار
فراهانی گفت:پس از شنیدن پاسخ های منفی مکرر از این و آن به اصل خودمان مراجعه کردیم و با حمایت برخی از حامیان موسسه که مدیر عامل شرکت یا کارخانه ای بودند کار دوخت و دوز را با معلول آغاز کردیم. دشوار بود، اما به هر حال نتیجه داد و اینک حدود ۹۵ معلول و زن سرپرست خانوار در مدت ۱۰ سال دربخش دوخت انواع البسه کار شرکتی و کت و شلوار مشغول به کار هستند.
وی گفت: سپس با تفکر خودمان سری زدیم به وضع اشتغال معلولینی که چاره ای جز خانه نشینی برای آنها متصور نیست، پس تصمیم به ورود در بخش تولید صنایع دستی و هنری کردیم. در عرض ۱۰ سال تعداد ۸۰ معلول جسمی حرکتی در منزل و یا کارگاه های خود اشتغالی مشغول بکار شدند.
فراهانی گفت: در این مدت با احترام به ایده های دوستان نیکوکار، نسبت به برپایی دوره های برنامه نویسی ، طراحی صفحات وب در کنار سایر دوره ها اقدام کردیم اما با وجود برگزاری دوره به صورت تخصصی باز هم کسی نتوانست از فناوری اطلاعات خدمتی در بخش اشتغال بیافریند.
«همیشه آرزویم این بود که چرا معلولان باید در شغل های خدماتی که متاسفانه در افکار پوسیده برخی از مردمان شغل های متنزلی جلوه می کند، خدمت داشته باشند . چرا کسی برای گرفتن دست اینان و خدمتی شایسته تر پیش قدم نمی شود.»
«تا اینکه در سال ۱۳۹۴ دو نفر جوان تحصیلکرده در رشته الکترونیک و مخابرات انقلابی در تمام نشدنها و نمی شودها ایجاد کردند و ادعایشان این بود ما سالانه ۱۰۰ معلول را مشغول بکار خواهیم کرد.»
فراهانی درباره روش بکارگیری گفت: این روش بهره گیری از مهارت های تخصصی توانیابان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سوق دادن ادارات و شرکتها به موضوع مسئولیت اجتماعی ،کمک به توسعه کارآفرینی اجتماعی با متوجه ساختن سازمانها به برنامه بازاریابی اجتماعی بود.
به گفته فراهانی، برای خود ما هم بعید بود، اما اعتماد ما به آن دو جوان نتیجه داد. حدود ۹ ماه وقت صرف تهیه زیر ساختهای مخابراتی، خطوط ای وان، ارتقای مهارتهای کامپیوتری توان یابان و کار بر روی سطح مهارتهای کلامی انها شد.
«با مشارکت آن دو نفر کار با اجرای پروژه های کال سنتر مبتنی بر نرم افزارهای بانک داده ،تلفن و اینترنت آغاز شد.»
«خیریه ای که کار ایجاد می کند، معلولی که می تواند کار کند و برندهای بزرگی که در راستای سرفصل های نوینی چون بازاریابی اجتماعی ،مسئولیت اجتماعی ، حامیان کارآفرینی اجتماعی علاقمند به بکار گیری معلولان بودند.»
فراهانی با ذکر این که چهار سال است هیچ اداره دولتی حتی یک معلول را هم مشغول بکار نکرده است، بیان داشت: ۱۰۰ نفر معلول جسمی حرکتی با کسب مهارتهای تخصصی ،فناوری اطلاعات و ارتباطات را به خدمت زندگی خود گرفته اند و از طریق اشتغال در این زمینه ارتزاق می کنند و جالب اینکه برندهای بزرگی چون شرکت شاتل ،اتاق بازگانی وزارت صنایع و معادن ،وزارت کار در راس این خدمت قرار گرفته اند.
وی گفت:در حال حاضر تیم کال سنتر رعد الغدیر از معلولین با محدودیتهایی جسمی و حسی و با تخصص هایی چون برنامه نویسی نرم افزار – مهندسی شبکه و سخت افزار و جمعی از اپراتورهای دارای مهارتهای فنی و حرفه ای در حوزه ای تی استفاده می کند.
مدیر کل روابط عمومی رعد الغدیر گفت: موسسه رعد الغدیر تا کنون موفق به ایجاد اشتغال برای بیش از ۶۰۰ معلول جسمی حرکتی شده است .
وی در این نشست از نمایندگانی که در حوزه معلولیت فعالیت می کنند، خواست، انرژی و توانمندی خود را در حوزه های زیر به خدمت بگیرند .
فراهانی معتقد است، بزرگترین معلولیت پیش داوری است. پس به ما کمک کنید تا نگرش و رفتارهای اشتباه جامعه نسبت به ما تغییر کند و افکار عمومی از دریچه توانمندی و رعایت حقوق انسانی برابر به پدیده معلول و معلولیت بنگرد.
وی تاکید کرد: آموزش فناوری اطلاعات را در مدارس استثنایی جدی تر گرفته و با فراهم کردن امکانات دسترسی در این بخش و هوشمند نمودن مدارس مسیر مان را در کسب موفقیت کوتاهتر کنید.
وی ادامه داد: همچنین با دسترس پذیرکردن آموزش ها توسط فناوری های روز، در گوشی های موبایل، از طریق تولید اپلیکیشنهای مناسب با محتوای کاربردی، جامع و به روز ،امکان دسترسی را برای همه معلولان در دور افتاده ترین مناطق کشور ایجاد کنید.
فراهانی از سازمان یونسکو و همه متخصصان حوزه فناوری اطلاعات خواست به تجمیع خدمات، فعالیت ها و برنامه های مختلفی که در سطح ملی و بین المللی در بخش های مختلف معلولین در حال اجرا است، سهم مشخصی برای ما در دهکده جهانی منظور شود.
وی همچنین با اشاره به انتظار سازمان های مردم نهاد(سمن) گفت، سمن ها از شما انتظار دارند با بازدید از این سازمان ها نسبت به شناخت تخصصی تر از فعالیتهای آنان، دستاوردها،برنامه ها و مشکلات پیش روی آنها، شما هم در رفع مسائلشان به کمکشان بشتابید و با همراهی بیشتر با آنان نسبت به انتقال دانش روز در سطح بین المللی در حوزه مدیریت استراتژیک سازمان های مردم نهاد و آشنایی با آخرین روشها و رویکردهای جلب مشارکت به شکاف دانش در سمن های داخلی کمک کنید.
به گزارش ایرنا،«سعدالله نصیری قیداری» دبیرکل کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو UNESCO) در ایران روز گذشته دراین نشست گفت: ۱۵ درصد جمعیت جهان معادل یک میلیارد نفر و ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در ایران معلول هستند.
به گفته وی، ٩٠ درصد از کودکان معلول جهان بازمانده از تحصیل هستند.
خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشاردهنده: مژگان توانا