۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

از ابهام‌زدایی قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان تا تشکیل بانک اطلاعاتی زندانیان معلول

اصلاح مستمری و ابهام زدایی از قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان، رفع مشکل اشتغال، پیگیری آموزش رایگان در تمام سطوح و تشکیل بانک اطلاعاتی زندانیان معلول و آیین دادرسی ویژه، حل مشکلات پیش روی تعاونی های مسکن مهر و بازگرداندن “روز ملی اسکان معلولان به تقویم ملی برخی از مهمترین مطالبات جامعه معلولان کشور از رییس جدید بهزیستی است.

علی همت محمود نژاد، عضو اصلی هیئت مدیره سازمان جهانی معلولین در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ، ضمن آروزی موفقیت برای رییس جدید سازمان بهزیستی و اعلام آمادگی جامعه معلولان کشور برای همکاری و ارایه پیشنهاد جهت رفع مشکلات و انتقال تجربیات به تشریح برخی مطالبات و مشکلات معلولان کشور پرداخت.

وی گفت: از رییس جدید بهزیستی انتظار می رود که به این نکته توجه کند که مستمری معلولان مطابق با قانون جمهوری اسلامی پرداخت نمی شود. زیرا براساس قانون باید مستمری مستمری بگیران یک سوم حقوق و دستمزد کارگران باشد، در حالی که در حال حاضر رقم آن حدود یک پانزدهم حقوق و دستمزد کارگران است.

 

وی هم چنین ضمن اشاره به مشکلات زیاد معلولان که معمول با انتقادات تند این گروه همراه است، اظهار کرد: امیدوارم رییس جدید بهزیستی واکنش ملایمی در برابر انتقادات داشته باشد و در عین حال پیگیر ارسال لایحه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که بیش از یک و نیم سال فعالان حوزه معلولان و وزارت رفاه بر روی آن کار کرده اند از دولت به مجلس باشد.

 

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان همچنین خواستار تشکیل شورای عالی معلولان شد و اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال است که همه گروه های معلولان درحال تکاپو برای تشکیل شورای عالی معلولان هستند و ایجاد آن از دیگر خواسته های اصلی معلولان کشور از رییس جدید سازمان است.

 

رییس سابق جامعه معلولین ایران با اشاره به نرخ ۴۰ درصدی بیکاری در بین معلولان و با توجه به اینکه در سال های اخیر تعداد زیادی از معلولان درسطوح مختلف کارشناسی،کارشناسی ارشد ،دکترا و… دانشگاه ها تحصیل و موفق به کسب مدارج علمی شده اند، عنوان کرد: از رییس جدید سازمان بهزیستی میخواهیم ضمن پیگیری قانون سه درصد استخدام معلولان، با انجام اقداماتی حق گرایانه حداقل سهم استخدام معلولان برای استخدام در زیرمجموعه های وزارت رفاه، سازمان بهزیستی را از ۳ به ۳۰ درصد ارتقا دهد.

 

محمودنژاد ادامه داد:همچنین اجرای ماده ۸ قانون حمایت از معلولان مبنی بر رعایت آموزش رایگان برای معلولان در تمام سطوح؛از دیگر خواسته های معلولان است زیرا با توجه به اینکه درقانون به آموزش رایگان معلولان اشاره شده است اما درحال حاضر شاهد آن هستیم که هزینه های دانشجویان در دانشگاه آزاد با نظر مددکاری پرداخت و در سطوح پایین تر مانند مهدکودک ها، مدرسه و سایر دانشگاه ها و….نیز معلولان هیچ شهریه ای دریافت نمی کنند. درخواست ما این است که شهریه آموزش معلولان در تمام سطوح رایگان باشد، باید بدانیم در این راستا حتی سطوح ابتدایی بسیار مهم تر از دانشگاه است زیرا زمانی که معلولی نتواند از همان ابتدا آموزش را دریافت کند، با فقر فرهنگی شدیدتری نسبت به سایر سطوح روبه رو خواهد شد.

 

محمود نژاد همچنین خواستار انجام اقدامات لازم در خصوص نیم بها بودن بلیط سازمان های هواپیمایی برای معلولان و رفع برخی تبعیض های شرکت های هواپیمایی مبنی بر عدم ارائه خدمات به معلولان شد و ادامه داد: در حال حاضر هیچ مرکز جامع توان بخشی در کشور وجود ندارد و ایجاد چنین مرکزی در نقاط مختلف کشور از مهم ترین دغدغه های معلولان است.

 

وی ادامه داد:معلولان انتظار دارند رییس جدید سازمان بهزیستی دغدغه های اصلی آنان را مدنظر قرار داده و به استفاده از معلولان توانمند، در سطوح مختلف مدیریتی، اهتمام ورزد.

 

عضو اصلی هیئت مدیره سازمان جهانی معلولین همچنین ضمن تاکید براینکه نیاز است رییس جدید سازمان بهزیستی توجه ویژه به معلولانی که در شرایط سخت زندگی می کنند،داشته باشد ادامه داد:امیدواریم آقای محسنی بندپی نسبت به تشکیل اداره کلی برای رسیدگی به این گروه از معلولان دور افتاده و غیر برخوردار اقدامات لازم را به عمل آورد.

 

محمودنژاد همچنین نسبت به ضرورت ایجاد و تشکیل دبیرخانه دائمی پیگیری حقوق معلولان اشاره کرد

و گفت: امید است در دوره جدید مدیریتی نسبت به تشویق دستگاه هایی که حقوق معلولان را رعایت می کنند اقدام کرده و نسبت به دستگاه هایی که حقوق معلولان را رعایت نمی کنند نیز اقدامات قانونی به عمل آید.

 

وی از رییس بهزیستی خواست تا با پیگیری های قانونی صداوسیما را ملزم به رعایت قانون در خصوص تولید برنامه به منظور فرهنگ سازی معلولان که در ۱۶ اردیبهشت سال ۸۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است نیز اقدامات لازم را به عمل آورد.

 

رییس سابق جامعه معلولان ایران همچنین به بازگرداندن “روز ملی اسکان معلولان و نیازمندان”(۲۰ مهر) که در دولت قبل از صفحه تقویم کشور حذف شد ،اشاره و به نمایندگی از جامعه معلولان خواستار بازگرداندن آن روز به صفحه تقویم کشور شد.

 

وی در ادامه تاکید کرد: از محسنی بندپی میخواهیم که برنامه های تدوین شده این سازمان در خدمت به معلولان در دوره جدید مدیریتی سازمان بهزیستی نیز به گونه ای باشد که آنها بتوانند از مراکز به منازل منتقل شوند.

 

به گفته محمود نژاد،در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار نفر از معلولان در مراکز نگهداری می شوند که این تعداد بیش از ۵۰ درصد هزینه های توانبخشی معلولان کشور را به خود اختصاص داده اند در حالی که انتقال این معلولان به منازل همراه با بسته های خدماتی توانبخشی و فرهنگی تاثیر موثری بر بهبود کیفیت زندگی آنان دارد.

 

وی هچنین از رییس جدید بهزیستی خواست تا رسیدگی به قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان را که سال هاست در ابهام بوده و کسی حاضر به پاسخگویی آن نیست را نیز مدنظر داشته باشد.

 

وی همچنین به عنوان کسی که همواره مهم ترین دغدغه های معلولان و خانواده های آنان در نظر گرفته و از طریق همیاری های دولت و مشارکت های مردمی آن ها را پیگیری کرده است،خواستار رسیدگی به مشکلات پیش روی تعاونی های مسکن مهر معلولان شد و از رییس جدید سازمان بهزیستی خواست تا به مدیران کل در سطوح مختلف تاکید کند از ارائه آمار غلط در خدمت به معلولان جلوگیری کنند و درهمین راستا نسبت به ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و صحیح همراه با راستی آزمایی های مکرر به منظور دسترسی های صحیح و ارائه خدمات واقعی به معلولان اقدام کند.

 

وی همچنین از بندپی خواست تا اداره حقوقی سازمان بهزیستی را موظف کند تا به چالش های حقوقی پیش روی معلولان در دستگاه قضایی رسیدگی کرده تا نسبت به تدوین قوانین برای معلولان بازنگری های لازم صورت گیرد تا قوانین با توجه به عدم توانایی جسمی معلولان بعنوان دیوار حفاظتی برای آنان باشد.

 

مدیر عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور در ادامه سخنان خود خواستار تشکیل بانک اطلاعاتی زندانیان معلول و همچنین تشکیل آیین دادرسی ویژه معلولان برای دسترسی آسان تر به قوانینی که نیاز است از معلولان حفاظت و یا افرادی که علیه معلولان اقدامات مجرمانه انجام می دهند،شد .

وی همچنین از رییس جدید سازمان بهزیستی کشور خواست تا خدمات به معلولان را تخصصی و نسبت به ایجاد اداره کل نابینایان ،ناشنوایان ، کم توانان ذهنی، معلولان نگهداری شده در مراکز و…در زیر مجموعه معاونت توانبخشی اقدام کرده و نسبت به ارتقای دانش سازمان های مردمی و غیردولتی و استفاده از توان آنان به طور عینی توجه ویژه داشته باشد.

 

عضو اصلی هیئت مدیره سازمان جهانی معلولین در پایان عنوان کرد: برای عمل به پیشنهادات، رفع مشکلات و انتقال تجربیات آماده همکاری با مدیریت سازمان هستیم.