۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اختصاص ۲۴ میلیارد ریال اعتبار به طرح توانبخشی معلولان در گیلان

اختصاص 24 میلیارد ریال اعتبار به طرح توانبخشی معلولان در گیلانبه گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا؛ اسماعیل موسوی در بازدید از موسسه آموزشی و توانبخشی توانخواهان ذهنی سامان و سارای آستارا گفت: ۴۸ هزار معلول در گیلان تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد ۲۴ هزار و ۵۰۰ معلول در روستاهای این استان از خدمات طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه بهره مند می شوند.
وی افزود: این طرح با اولویت شناسایی معلولان در روستاهای بالای ۵۰ خانوار با هدف پیشگیری از تشدید معلولیت، اشتغالزایی و توانمندسازی آنان در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۷ میلیارد ریال و امسال ۲۴ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح در استان اختصاص یافته است، اضافه کرد: در این زمینه به معلولان شناسایی شده خدماتی همچون آموزش در داخل و خارج خانواده، مناسب سازی منازل، اشتغال زایی، وسایل کمک توانبخشی و مصرفی پزشکی، هزینه کمک ازدواج و سرمایه کار و حمایت های اجتماعی و اقتصادی ارائه می شود.
وی با بیان اینکه شهر آستارا بعنوان آزمونه اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در کشور انتخاب شده است، افزود: در این طرح، دولت با همکاری بخش خصوصی شوراهای توانبخشی را متشکل از مسئولان، خیران و معتمدان محلی تشکیل داده است تا معلولان شناسایی شده از خدمات لازم بهره مند شوند.
موسوی ادامه داد: موسسه آموزشی و توانبخشی سامان و سارا و مرکز توانبخشی معلولان جسمی و حرکتی سعادت آستارا به معلولان تحت پوشش، خدمات ارائه می دهد و نیازمند توجه خیران و مسئولان است.
این کارشناس مسئول بهزیستی گیلان بیان کرد: این مراکز با روش های کار درمانی، گفتار درمانی، موسیقی درمانی و نگهداری و مراقبت ویژه خدمات ارائه می دهند.
آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان قرار دارد و ۳۱۸ معلول در این شهرستان تحت پوشش بهزیستی هستند.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشار دهنده : بابایی