۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

احیای توان حرکتی چهار بیمار معلول با تحریک الکتریکی نخاع

پزشکان آمریکایی با پیوند یک کاشت تحریک کننده الکتریکی نخاع، موفق به بازیابی توان حرکتی پاهای چهار بیمار معلول شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ، روش درمانی آسیب های نخاعی نیازمند رشد مجدد سلول های عصبی آسیب دیده یا جایگزین کردن آنها با سلول های بنیادی است که هر دو روش دشوار و چالش برانگیز است.

اما روش درمانی جدید که در حال حاضر برای تعداد کمی از بیماران معلول موثر است، امیدهای تازه ای را برای درمان صدمات نخاعی ایجاد کرده است.

در این روش یک دستگاه الکتریکی در نخاع فرد معلول کاشته می شود که با تحریک الکتریکی نخاع و پس از طی کردن دوره های توانبخشی، به بازیابی توان حرکتی پاها کمک می کند.

نخستین بیمار «راب سامرز» بود که پزشکان در اواخر سال ۲۰۰۹ یک کاشت اپیدورال به وزن ۷۲ گرم در زیر ناحیه آسیب دیده نخاع وی قرار دادند که اقدام به تحریک الکتریکی نخاع در فرکانس های مختلف می کرد؛ سه روز پس از کاشت ایمپلنت، بیمار روی پا ایستاده و در اوایل سال ۲۰۱۰ بیمار نخستین گام ها را برداشت.

بیمار بعدی «کنت اتپنسون» بود که در تصادف موتورسیکلت دچار معلولیت شده بود؛ تحریک کننده نخاعی این بیمار که برای کنترل درد طراحی شده بود، امکان حرکت دادن پای چپ را برای بیمار فراهم کرد.

«اندرو میز» نیز که از سال ۲۰۰۶ در یک تصادف رانندگی از کمر به پایین فلج شده بود، روند درمانی خیره کننده ای را نشان داد.

در این بیمار ۱۶ الکترود با حداکثر توان اقدام به تحریک الکتریکی سلولهای عصبی نخاعی می کردند که بیمار پس از چند هفته موفق شد پاهای خود را حرکت دهد؛ در ادامه درمان و پس از مراحل مختلف توانبخشی، در حال حاضر بیمار قادر به حرکت دادن هر دو پا بدون نیاز به روشن کردن تحریک کننده الکتریکی نخاع است.

یکی از نتایج مهم بدست آمده در این روش درمانی نشان می دهد، پتانسیل بالقوه ای برای بازیابی توان حرکتی بیماران دچار آسیب نخاعی بدون نیاز به تحریک الکتریکی مستمر و از طریق انجام دوره های توانبخشی وجود دارد.

«داستین شیلاکس» بیمار دیگری است که با روش مشابه استفاده کاشت تحریک کننده نخاع، توان حرکتی پاهای خود را بازیافته است.

به گفته دکتر «رودریک پتیگرو» مدیر موسسه ملی تصویربرداری و مهندسی زیستی آمریکا، افرادی که دچار آسیب های نخاعی مشابه وضعیت این چهار بیمار هستند، می توانند امیدوار باشند که تا پایان عمر معلول نخواهند ماند.

نتایج این دستاورد در مجله Brain منتشر شده است.