۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آیا مردان دچار ضایعه نخاعی برای ازدواج مناسب هستند؟

در افراد دچار آسیب نخاعی، عدم توانایی در درک حس و حرکات ارادی، در هر قسمت از بدن که در پائین سطح آسیب قراردارد و عدم کنترل مثانه، از موضوعاتی هستند که اغلب مطرح می شوند.

پاسخ این سوال که : ” آیا مردان دچار ضایعه نخاعی می توانند ازدواج کنند؟ “، مثبت است!

امروزه، هزاران مرد دچار آسیب نخاعی در سرتاسر جهان زندگی زناشویی موفقی دارند و حتی بسیاری از آنها صاحب فرزند شده اند. این موضوع تماما” به این سناریو بر می‌گردد که آنها توانایی انجام یک کار خاص را دارند باشند، اما به روشی متفاوت.

در افراد آسیب نخاعی، ممکن است نعوظ ناشی از افکار که به نعوظ روانشناختی معروف وجود نداشته باشد، اما نعوظ فیزیوژنیک یا نعوظ انعکاسی، یعنی ناشی از لمس جسمی، در خیلی از مردان آسیب نخاعی وجود دارد.

طبیعی است که با وجود آسیب در ستون مهره ها و سیستم عصبی نخاع، توانایی داشتن و حفظ نعوظ کاهش می‌یابد.

اما می‌توان روش‌های مختلفی را برای کمک به رفع این مشکل اتخاذ کرد. در این رابطه، در زیر یکسری نکات مهم ذکر شده است :

  • بسیاری از مردان دارای سطح آسیب سینه ای و حتی گردنی می‌توانند نعوظ با کیفیتی داشته باشند، خیلی از آنها می‌توانند از طریق تحریک فیزیکی ناحیه تناسلی برای مقاربت جنسی نعوظ کافی را بدست آورند.
  • اگر نعوظ می‌تواند ایجاد شود اما مشکل در حفظ آن است، می‌توان از حلقه‌های کششی برای جلوگیری از برگشت خون از آلت تناسلی استفاده کرد تا نعوظ را برای مدت زمان مطلوبی نگه دارد با این حال، برای جلوگیری از آسیب آلت تناسلی، استفاده از حلقه نباید بیش از نیم ساعت تداوم داشته باشد.
  • از آنجا که استفاده از داروها همیشه عوارض جانبی دارند، بنابراین می‌توان برای ایجاد نعوظ آلت تناسلی از یک پمپ خلا و به دنبال آن برای حفظ نعوظ از حلقه کششی استفاده کرد. هنگامی که آلت تناسلی وارد محفظه پمپ خلاء می‌شود، با ایجاد فشار منفی، جریان خون وارد سمت آلت تناسلی شده و در نتیجه نعوظ ایجاد می‌گردد.
  • اگر روش‌های مکانیکی مانند، پمپ خلاء کارآمد نباشند، در افرادی مانند پاراپلژیک‌های با سطح آسیب دیدگی پایین، می‌توان با توصیه پزشکان از داروهایی مانند ویاگرا و غیره استفاده کرد.
  • اگر هیچکدام روش‌های بالا کارساز نباشند، می‌توان از تزریق داخل آلت استفاده کرد. اما قبل از استفاده از این روش باید حتما ” با پزشک مشورت شود، چراکه گاهی اوقات نعوظ چند ساعته حاصل از آن می‌تواند موجب صدمه جدی به آلت تناسلی شود.

به طور خلاصه : می‌توان گفت، مردان مبتلا به ضایعه نخاعی قادر به ازدواج هستند و هر یک از روش‌های فوق می‌تواند برای داشتن یک زندگی مشترک زناشویی مفید باشند!