۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آیا عمل سیستوستومی برای افراد ضایعه نخاعی لازم است؟

برای ملموس تر شدن مطلب ماجرای سیستوستومی شدن خودم را به اجمال شرح می دهم.۳۰

سال پیش بر اثر اصابت ترکش به نخاعم از ناحیه ی گردن دچار آسیب نخاعی شدم. بعد از شش ماه که از سوند فولی استفاده کردم، برای تخلیه ادرار از کیسه و کاندم استفاده کردم. این روش ۲۰ سال ادامه داشت تا اینکه با انجام سونوگرافی و اسکن از کلیه ها متوجه شدم، دچار هیدرونفروز و برگشت ادرار از مثانه به کلیه شده ام. متاسفانه ۵۰ درصد از کلیه سمت چپم از کار افتاد.

بارها تذکر داده ام باید مهمترین دغدغه یک فرد نخاعی سالم نگاه داشتن کلیه هایش باشد. از آن زمان به بعد برای تخلیه ی مثانه از سوند نلاتون (یا یکبار مصرف) استفاده کردم. متاسفانه استفاده از این روش برای من که دچار تنگی مجرای ادراری بودم، با مشکلات فراوانی همراه بود، تا اینکه سه ماه پیش دیگر نتوانستم از سوند نلاتون هم استفاده کنم و راهی اتاق عمل شدم.

با پیشنهاد پزشک معالج برای تراشیدن مجرا مخالفت کردم. تجربه نشان داده، بعد از حدود شش ماه مجرا به اصطلاح دوباره گوشت می آورد و دو باره روز از نو روزی از نو. بالاجبار تن به عمل سیستوستومی دادم.عمل سیستوستومی چگونه است؟پزشک معالج با ایجاد شکاف کوچکی روی مثانه، سوند را وارد مثانه می کند و اطراف آن را بخیه می زند. زخم ایجاد شده یک ماه بعد بهبود می یابد و بیمار از این به بعد باید بین ۱۵ تا ۲۰ روز سوند فولی را تعویض نماید.

محاسن سیستوستومی فرد نخاعی دیگر محدودیتی برای نوشیدن مایعات ندارد و دیگر دغدغه برگشت ادرار از مثانه به کلیه را نخواهد داشت.فرد نخاعی دیگر مجبور نیست در شبانه روز بین ۵ تا ۶ بار از سوند نلاتون استفاده کند و مطمئن است هنگام خواب مثانه اش پر نمی شود.

معایب سیستوتومی چون فاصله ی سوند تا داخل مثانه نسبت به مجرای طبیعی خیلی اندک است، فرد مرتب دچار عفونت ادرار گردیده و مجبور به مصرف آنتی بیوتیک می شود. همچنین فرد تا ۲۴ ساعت بعد از تعویض سوند با مشکل اسپاسم مثانه و عفونت های اطراف سوند مواجه می شود.چون دیگر ادرار در مثانه باقی نمی ماند، به طور طبیعی حجم مثانه روز به روز کوچک تر می شود. موقع استحمام هم به دلیل دست و پا گیر بودن سوند فرد نخاعی با مشکلاتی مواجه می شود که البته با مدیریت صحیح و یافتن راه حل مناسب این عیب قابل اغماض است.

توصیه های من:تا زمانی که می توانید از سوند نلاتون یا هنگام سفر از سوند فولی و از راه طبیعی مجرا استفاده کنید، هرگز اقدام به عمل سیستوستومی ننمایید. ولی چنانچه مطمئن شدید دچار برگشت ادرار هستید و برای وارد کردن سوند از مجرای طبیعی با مشکل مواجه هستید، بی مهابا اقدام به سیستوستومی کرده و ترسی به دل راه ندهید. (توکلت علی ا..)برای اینکه از کِش آمدن سوند خیالتان آسوده باشد، یک کِش با پهنای ۳ سانتیمتر و به اندازه دور کمرتان بدوزید(مثل کمری زیر شلواری) و آن را روی سوند (مقداری که از مثانه بیرون مانده) قرار دهید. هر موقع که خواستید از منزل خارج شوید کیسه یا همان بَگ ادراری را داخل یک کیسه پارچه ای گذاشته و به ساق پایتان ببندید. برای اطمینان از کِش نیامدن لوله ی کیسه و به طبع آن سوند، دو نقطه از لوله را با چسب نواری (کاغذی)ضد حساسیت روی پوست پایتان بچسبانید و فیکس کنید.

مطلب ارسالی از جانباز نخاعی: رمضانعلی کاوسی