۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آشنایی با برنامه ها وخدمات مرکز توانبخشی شفرد

مرکز توانبخشی شفرد ، کار رسیدگی به حجم بالایی از بیماران مبتلا به آسیب نخاعی را با هر سطح از ضایعه ، از جمله کسانی که برای تنفس نیاز به دستگاههای هوارسان دارند و یا  افرادی که عوارض مغز و نخاع آنان تشخیص داده شده را انجام می دهد . این مرکز دارای تیم های تخصصی می باشد که به درمان بیماران نخاعی با سنین ۱۲ تا ۶۴ سال و همچنین بیماران مبتلا به عوارض ثانویه حاصل از آسیب نخاعی که نیاز به مراقبت های پزشکی و جراحی  دارند ، می پردازند .

بیماران این مرکز برای دستیابی به بالاترین حد بهبود برخی ازعملکردهای بدن افراد  ،  از زمان پذیرش و بستری تا زمان ترخیص آنها تحت نظر قرار می گیرند ، تا در مقایسه با امکانات مشابه و آمار های ملی به حد مطلوبی برسند .

بخش مراقبت حاد / ICU

بطورکلی شروع یک برنامه توانبخشی طی دو هفته بعد از آسیب دیدگی می تواند منجر به بهبود عملکرد بدن افراد مبتلا به آسیب نخاعی و تعدیل هزینه ی مراقبت های پزشکی آنان می گردد.  مرکز شفرد دارای یک بخش مراقبت های ویژه ده تخته است که به طور مستقیم پذیرش بیماران را از اتاق اورژانس انجام داده و توانبخشی بیماران را از همان روز اول بطور جدی شروع می کند .

زمانی که بیماران در بخشICU  مرکزتوانبخشی شفرد بستری می شوند ، آنها توسط پزشکانی که تجربه های گسترده ای در زمینه ی مراقبت از وضعیتهای وخیم دارند ، مورد ارزیابی قرار می گیرند . این پزشکان برنامه مناسب برای توانبخشی بیماران را تعیین کرده و بلافاصله کار کردن با تیم درمانی را جهت ایجاد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت توانبخشی را شروع می کنند .

توانبخشی بیماران بستری شده

برنامه مرکز توانبخشی شفرد برای مصدومین نخاعی بستری شده از زمانی آغاز می شود که بیمار بتواند روزانه به مدت سه ساعت در برنامه های درمانی شرکت نماید.  تیمی متشکل از متخصصان مختلف با همکاری بیمار و خانواده او کار می کنند تا هماهنگیهای مربوط به مراقبت را انجام داده ، اهداف مورد نظر را برنامه ریزی کرده و سیرپیشرفت بیمار را پیگیری می کنند .

به محض اینکه بیمار ثبات پیدا کند و بتواند بطور فعالانه در برنامه های توانبخشی شرکت نماید ،  یک برنامه توانبخشی در یک مقیاس کامل ، طی چند ساعت برنامه درمانی روزانه شروع می شود. فیزیوتراپها ، متخصصین کاردرمانی و تفریح درمانی آموزشهای لازم در مورد جابجائی ها ، فعالیت های زندگی روزمره و بازگشت مجدد به جامعه است.

تیم درمانی بیمار

تیم توانبخشی مرکز شفرد متشکل از مشاوران روانی و هماهنگ کنندگان برنامه های آموزش هستند که بر آمادگی روانی هر یک از بیماران نظارت دارند ، و برنامه های آموزشی را برای بیماران و اعضای خانواده آنان آغاز می کنند تا در مورد آسیب ، پیامدهای آن ، و چگونگی آماده شدن آنان برای زندگی پس از ترخیص از مرکز شفرد آموزشهای لازم را فرا بگیرند .

کارشناسان مرکز شفرد از طریق برنامه ای تحت عنوان ام . سی . بی (Marcus Community Bridge  ) به بیماران کمک می کنند تا اطمینان حاصل نمایند  ، مهارتهایی که آنان به هنگام توانبخشی یاد می گیرند در خانه و در جامعه برای آنان به خوبی کاربرد داشته باشد . همچنین آنها کمک می کنند تا تجهیزات مورد نیاز بیمار هماهنگ شده و ترتیب پیگیریهای مربوط به مراقبتها انجام شود و در خصوص نیل به اهداف بازگشت به کار و یا تحصیل بیمار نیز به او کمک می کنند .

برنامه روز مرکز شفرد

برنامه ی روزمرکز شفرد این امکان را می دهد کسانی که دیگر نیاز به مراقبتهای پرستاری ۲۴ ساعته ندارند ، در حالی که در آپارتمان های تامین شده در نزدیکی مرکز زندگی می کنند ، بتوانند برنامه های بازیابی و توانبخشی خود را ادامه دهند .

خدمات مربوط به این برنامه بر کسب مجدد مهارت های عملکردی مورد نیاز جهت بازگشت مجدد به جامعه متمرکز شده است . از جمله خدماتی که ممکن است ضرورت داشته باشند عبارتند از : فیزیوتراپی ، کاردرمانی ، پرستاری ، تنفس درمانی ، جلسات مشاوره ، تفریح ​​درمانی و جلسات آموزشی .

بسته به اهدافی که برای بیمار تعیین شده ، ممکن است لازم باشد این خدمات به مدت چند روز یا چند هفته تداوم داشته باشد . همچنین برنامه روز کمک می کند تا احتمال بروز عوارض پزشکی ثانویه حاصل از جراحت یا بیماریهای عصبی مربوطه به حداقل ممکن برسد .

برگشت به خانه و احتمالا” بازگشت به محل کار یا مدرسه می تواند استرس زا باشد.  بطورکلی این مرکز طیف گسترده ای از خدمات را برای کمک به گذر راحت از موارد زیر را ارائه  می دهد ، از جمله :

مراقبتهای بالینی

مراقبت های پرستاری مرکز در برنامه روز ادامه می یابد و ممکن است شامل مراقبت از روده و مثانه نوروژنیک ، اسپاسم ، فشار خون ، لخته شدن خون ، خشکی مفاصل ، مسائل مربوط به قوای بدنی و جابجایی ها را باشد .

مشاوره در خصوص بازگشت به کار

ممکن است بیمار قادر به بازگشت به همان کار قبل از آسیب دیدگی خود باشد یا نباشد . در هر حال مشاوران این مرکز کمک خواهند کرد تا کار و یا حرفه ای که برای بیمار مناسب است ،  پیدا شود .

برنامه های بازگشت به تحصیل

با استفاده از برنامه بدون موانع این مرکز ، درمانگران شفرد با همکاری بیمار ، برنامه ی بازگشت به مدرسه را طراحی می کنند که می تواند مسائلی از جمله آگاهیهای ضروری در مدرسه ، آموزش حساسیتهای لازم برای کارکنان مدرسه و سایر دانش آموزان ، و همچنین دستور العملهای مربوط به مسائل پزشکی که امکان مواجه در طول زمان مدرسه با آن ها وجود دارد ، باشد .

آموزش مهارت های زندگی

درمانگران این مرکز به بیمار کمک می کنند تا به تمرین مهارتهایی که لازم است در طول یک روز عادی انجام دهد ، بپردازد.  این مهرتها می تواند شامل چیزهایی مانند نظافت و لباس پوشیدن گرفته تا کنترل برنامه های بیمار و کار با دیگران باشد .

آموزش جابجایی

گردشهای کوتاه مدت در محله های اطراف محل زندگی و ارائه آموزشهای لازم به بیمار کمک خواهد کرد که به تمرین مهارت های مورد نیاز در جامعه بپردازد .

آموزش خانواده / مراقبین

مرکز شفرد کلاس هایی را برای اعضای خانواده بیماران و یا سایر مراقبین آنان ارائه داده تا بیمار اطمینان حاصل کند که افراد مذکور جراحت یا بیماری و نیازهای او را درک می کنند .

این مرکز، مسکن مورد نیاز برای بیماران شرکت کننده در برنامه روز را در طول مدت برنامه توانبخشی آنان فراهم نموده است . البته افرادی واجد شرایط دریافت مسکن هستند که فاصله محل زندگی آنان تا مرکز، بیش از ۳۰ مایل ( حدود ۵۰ کیلومتر ) باشد .

خدمات سرپایی

خدمات سرپایی درمرکز شفرد درمانهای پزشکی ، مراقبتها و حفاظت افراد مبتلا به ناتوانی ها را در طیف گسترده ای از نیازهای اساسی بیماران سرپایی شامل می شود . همچنین این مرکز برنامه های مربوط به مراقبت های خاص مورد نیاز افراد ، مراقبتهای همه جانبه بیماران و خدمات مربوط به اعضای خانواده آنان را درزمان مناسب ارائه می دهد .

گرفتن وقت

بیماران متقاضی برای گرفتن وقت از بخش خدمات سرپایی می توانند از طریق تلفنی اقدام کنند . اما باید توجه داشته باشند که لازم است یک برگه ارجاع نیز از پزشک خود همراه داشته باشند تا هماهنگی های لازم به عمل آید .

منبع مورد استفاده :

مقاله : ” Rehabilitation     ” Spinal-Cord Injury – اقتباس از سایت : http://www.shepherd.org –  ترجمه و تنظیم : مهندس عباس کاشی ( Email :  ohealth2007@yahoo.com)–  آبان ماه سال  ۱۳۹۰ – انتشار: مرکز ضایعات نخاعی جانبازان