۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آشنایی جانبازان ضایعه نخاعی با واکسن آنفلوآنزا

آنفلوآنزا بیماری  شبیه  سرماخوردگی  است که البته از آن شدیدتر می  باشد  و با علائم  موجب تب بالا، سرفه شدید ، گلودرد ، دردعضلات و سردرد همراه است .

درآمریکا هرساله باعث ۲۰۰۰۰ مرگ و بیش از ۱۱۰۰۰۰ مورد بستری در بیمارستان می شود . اشخاص بالای ۵۰ سال و کسانی که مشکلات مزمن دارند درخطر گرفتار شدن به عوارض آنفلوآنزا هستند. این عارضه  بطور مشخص در فصل زمستان همه گیر  شده  اما شیوع ناگهانی بیماری و عفونت های فردی در هر موقع سال می تواند رخ دهد. همچنین آنفلوآنزا می تواند سبب  پاندمی (عفونت گسترده جهانی ) سبب شود که معمولا” نادر است .که تاکنون  ۳ بار در قرن بیستم رخ داده است.

مرکز کنترل بیماریها ( CDC  ) در آمریکا پیش بینی می کند  پاندمی بعدی باعث     ۸۹۰۰۰  تا  ۲۰۷۰۰۰ مورد  مرگ و ۲۶۴۰۰۰ تا ۷۳۴۰۰۰ مورد بستری در بیمارستان شود. . درحال حاضر در کشور ما به علت  محدودیت های مالی، واکسیناسیون عمومی شامل آن دسته از بیماریهایی است  که درکشور ما  از اولویت بالا برخور دارند. درحال حاضر واکسن آنفلوآنزا در برنامه ایمن سازی جانبازان برای جانبازان ضایعه نخاعی  درنظر گرفته شده است .

بیشتر مبتلایان درعرض یک تا دو هفته بهبود  می یابند ولی این بیماری دربعضی افراد می تواند  شدید بوده و عوارضی را به دنبال داشته باشد و لذا این افراد باید واکسن آنفلوآنزا دریافت نمایند .

گروههای در معرض خطر  شامل موارد زیر می باشد:

-بیماران قلبی

-بیماران کلیوی

بیماران ریوی

-بیماران آسمی

-بیماران مبتلا به بیماریهای متابولیک نظیر دیابت

-بیماران مبتلا به آنمی و دیگر نارساییهای خونی

-بیمارانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف شده هستند.

-کسانی که بمدت طولانی داروهای استروئیدی مصرف می کنند.

-افراد مبتلا به ایدز

-افراد باردار در هنگام فصل  ابتلا به آنفلوآنزا

هر فرد شش ماهه تا ۱۸ ساله که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین قرار دارد  .

آیا واکسن در افراد ایمنی صددرصد ایجاد می کند ؟

واکسن آنفلوآنزا از سه ویروس C.B.A تهیه شده است و حاوی ویروسهایی است که غیر فعال شده اند. ویروسهای آنفلوآنزا اغلب تغییر می کنند به همین علت هر ساله واکسن های جدید تهیه می شود که در آن حداقل یکی از ویروسهای موجود در واکسن تغییر می کند. حدود ۲ هفته بعد از تزریق واکسن مصونیت حاصل می شود و ممکن است تا یک سال طول بکشد.

به علت  تغییر فراوان ویروسهای آنفلوآنزا ،  واکسن   آنفلوآنزا  ایمنی صد در صد نمی دهد  و تنها در مواقعی که اپیدمی آنفلوآنزا رخ می دهد باعث  خواهد  شد افراد ی که واکسن تزریق کرده اند  ،   فرم خفیف تری از بیماری را مبتلا شوند .

جانبازان عزیز نخاعی باید قبل از تزریق واکسن با پزشک متخصص خود مشاوره نمایند و سپس اقدام به تزریق واکسن نمایند. جانبازانی که تحت پوشش برنامه واکسیناسیون آنفلوآنزا می باشند می توانند به معاونت بهداشت و درمان بنیاد استان مراجعه نمایند و در این رابطه اقدام نمایند.

زمان تزریق واکسن :

-بهترین زمان تزریق از مهر ماه تا اواخر آبان ماه است. هر سال باید تزریق واکسن تکرار شود.

– افراد ۹ ساله و بالاتر نیازمند یک تزریق می باشند.

– افراد کمتر از ۹ سال نیازمند دو تزریق می باشند که به فاصله یک ماه صورت می گیرد.

– واکسن آنفلوآنزا را می توان همزمان با دیگر واکسنها مثل واکسن پنوموکک تزریق کرد.

مشاوره با پزشک :

کسانی که دارای شرایط زیر می باشند باید با پزشک مشورت نمایند :

  1. کسانی که واکنش آلرژیک جدی نسبت به تخم مرغ یا دوز قبلی واکسن آنفلوآنزا دارند.

  2. کسانی که در هنگام تزریق واکسن بیماری شدید یا متوسط دارند باید پس از بهبودی درخصوص تزریق واکسن اقدام نمایند.

  3. کسانی که سابقه ای از سندرم گیلن باره دارند.

عوارض جانبی واکسن :

واکسن نیز مثل هر دارویی ، قابلیت ایجاد مشکلات جدی مثل واکنشهای آلرژیک شدید را دارا می باشد البته خطر  واکسن که منجر به بروز صدمات جدی شود ، بی نهایت کم می باشد .اغلب  تمام کسانی که واکسن آنفلوآنزا  دریافت می کنند دچار هیچ مشکل جدی از بابت آن نمی شوند چون ویروسهای واکسن ، کشته شده می باشند لذا فرد  بواسطه تزریق واکسن به آنفلوآنزا  دچار نخواهد  شد.

عوارض متوسطی که گهگاه در هنگام تزریق واکسن بروز می کند عبارتند از :

زخم ، قرمزی یا تورم در محل تزریق ، تب ، درد .  این مشکلات  معمولا” بعد از تزریق شروع می شود و ۱ تا ۲ روز طول    می کشد.

عوارض شدید :

– واکنشهای آلرژیکی که درعرض چند دقیقه تا چند ساعت بعد از تزریق رخ می دهد.

واکنش شدید یا متوسط چه واکنشی است ؟

در یک واکنش شدید ممکن است با موارد زیر روبرو شویم .

هر وضعیت غیر عادی مثل یک تب بالا یا تغییرات رفتاری ، علائم یک واکنش آلرژیک جدی که می تواند شامل دشواری تنفس ، خشونت یا ویزینگ ریه ها ، کهیر ، رنگ پریدگی ، ضعف ، ضربان سریع قلب یا گیجی باشد . که در این خصوص باید سریعا  به پزشک یا مراکز درمانی  مراجعه کرد.

افرادی که دچار عوارض تزریق واکسن  آنفلوآنزا می شوند باید در تزریقات  بعدی ،عوارض  ایجاد شده را به اطلاع  فرد مسوول ایمن سازی  برساند.

منبع : مرکز  ضایعات نخاعی جانبازان