۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آشنایی با یکی از مراکز توانبخشی در آمریکا به نام مرکز توانبخشی شماره یک

توانبخشی و مرکز ۱ (۱-Center )


چه چیزی لازم است بدانید؟

مرکز ۱ چیست ؟


عبارت از مرکزی است در طبقه همکف ساختمان، دارای ۲۲ تخت که وظیفه ارائه خدمات به بیماران آسیب دیده نخاعی را به عهده دارد به این مرکز ۱ ( -۱) می گویند.


بخشهای این مرکز متعلق به بیمارانی است، که قادر به شرکت کامل در برنامه های بازتوانی هستند مرکز بازتوانی بعد از آسیب ( تروما ) بنام ۲ غرب ( w ST2 ) دارای ۸ تخت می باشد و جهت بیمارانی که نیاز به مراقبت های ویژه پرستاری و کسانی که هنوز قادر به تحمل درمان در طول یک روز کامل نیستند استفاده می شود.

چنانچه در برنامه توانبخشی پیشرفتی حاصل شود می توانید ترتیب تختها و اتاق ها را بر اساس نیازهایتان یا دیگر نیازهای بازتوانی بیمارانتان تغییر و اصلاح کنید.


این تغییرات ممکن است شامل حرکت دادن بیمار از یک اتاق به اتاق دیگر در همان طبقه یا حرکت از یک واحد بازتوانی به واحد دیگر باشد ( به عنوان مثال: حرکت از مرکز ۱ به مرکز ۲ یا از ۲ غربی به مرکز ۱ یا ۲ می باشد ) .

فهرست مطالب

• مرکز ۱ چیست ؟
• توانبخشی چیست ؟
• چه کسانی در تیم درمان شرکت دارند؟
• چه اتفاقی به هنگام توانبخشی می افتد؟
• وظایف و مسئولیت ما چیست؟
• چه چیز دیگری باید من بدانم؟
• برای مطالعات بیشتر ….

توانبخشی چیست ؟


متخصصان تیم توانبخشی به شما و خانواده تان یاد می دهند که بعد از آسیب چگونه بهترین مراقبت را از خود انجام دهید. کارهایی که گروه توانبخشی انجام می دهد به شما کمک می کند با بیماری خود، تا سر حد امکان سازگاری پیدا کرده و مستقل از دیگران زندگی کنید.

چه کسانی در تیم درمان شرکت دارند؟

” سلامت ” اجزای مختلفی دارد که شامل : سلامت اجتماعی، سلامت مغزی، سلامت روحی و سلامت بدنی ( فیزیکی ) می باشد. متخصصان در طب توانبخشی شامل گروه های زیر می باشد: پرستاری، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، تفریح درمانی، تغذیه ، مدیریت، روانشناسی، مددکاری، متخصص ریه، اورولوژی و روحانی که با هم به عنوان یک تیم کار می کنند و برای دست یافتن به بالاترین میزان بهبودی در حد امکان به شما کمک می کنند.


روابط در تیم خیلی مهم است، به این معنا که اعضا با همکاری گروه همفکری در اهداف، پیشنهادات و گاهی بررسی نتایج ( پس خوران )، با هم سهیم هستند، ما همه برای هدف مشخصی کار می کنیم عبارت از: کمک کردن به شما که یاد بگیرید حتی المقدور کارهایتان را به طور مستقل از دیگران انجام دهید. برای رسیدن به این نتیجه، نیاز به صرف وقت زیاد و کارسخت برای شما می باشد.
اعضای تیم توانبخشی و وظایف آنها در زیر ذکر می شود. شما ممکن است بخواهید اسامی تیم درمانگران را بعد از ذکر قوانین آنها در زیر بنویسید.


شما ( مهمترین عضو تیم )
– در مرکز تیم قرار دارید.
– شرکت در فعالیتهای درمانی
– رابط بین اهداف و تیم
– شرکت در کلاسهای آموزشی SCI

پزشک


– فیزیاترپست ( پزشکی است که در طب فیزیکی و توانبخشی تخصص دارد )
– هماهنگ کردن و مراقبت پزشکی و درمان بیمار
– نظارت و هماهنگی در برنامه کلی توانبخشی
– آگاه کردن تیم درباره موارد احتیاطی مراقبت
– بیمار ممکن است پزشک استاد ( مجرب تر ) و دستیارش ( در حال آموزش دیدن و تخصص یافتن در رشته طب و توانبخشی ) را در کنار هم داشته باشد هر دو آنها کیفیت درمان بیمار را بالا می برند.

مددکاری

– به بیمار و خانواده وی حمایت عاطفی می دهد.
– به بیمار و خانواده اش در خصوص انجمن های مختلف حامی معلولان اطلاعات لازم را می دهند ( ممکن است در آینده برای بیمار مفید باشد )
– به بیمار در حل مسائل شخصی کمک می کند.

پرستاری

– به بیمار کمک می کنند تا آنچه را که در درمان ها یاد گرفته اند تمرین کنند.
– به بیمار و خانواده اش یاد می دهند چطور از خود مراقبت شخصی به  عمل آورند (پوست، دستگاه گوارش و مثانه )
– کمک در انجام مراقبتهای شخصی که برای بیمار مشکل می باشد.
– آموزش بیمار در مصرف داروهایش

فیزیوتراپی

– به بیمار کمک می کند تا عضلات بدنش را جهت انجام فعالیت های روزانه تقویت کند.
– به بیمار کمک می کند تا بر مشکلاتی که به دنبال درد  و سفتی عضلات و مفاصل ممکن است بوجود آید غلبه کند.
– به بیمار در یادگیری ورزشهای تنفسی که نقشی مهم در بازسازی قدرت جسمانی استقامت بدنی دارد کمک می کند.
– به بیمار در کنترل زخمها کمک می کند.

کاردرمانی


– به بیمار جهت استفاده کردن از وسایل برای انجام فعالیت های روزانه زندگی آموزش می دهند بعنوان مثال: خوردن، نوشتن، خانه داری و غیره
– آموزش طرز استفاده از تجهیزات کمکی به بیمار، مانند: صندلی چرخ دار، تجهیزات، حمام کردن و دیگر وسایل کمکی .
– ارزیابی وضعیت منزل، کار و یا مدرسه بیمار، دادن پیشنهاد اصلاح، در جهت تسهیل بیشتر مشکلات بیمار

متخصص مراقبت ریوی


– ارزیابی مشکلات ریوی
– کنترل سلامتی ریه های بیمار
– ارائه درمان جهت حفظ پاک بودن ریه ها
– ارزیابی بیمار در خصوص نیاز وی به تجهیزات کمک تنفسی

گفتار درمان


– کمک به بلع مطمئن و ایمن به بیمار
– کمک در تصحیح مشکلاتی که در حافظه، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، شنیدن و فکر کردن وجود دارد.

متخصص پرستار بالینی


– ارائه کتاب راهنمای مراقبت در منزل به بیمار
– هماهنگی در برنامه آموزشی
– تشکیل کلاس های آموزشی در خصوص اثرات آسیب روی بیمار و بدنش به عنوان یک مرکز اطلاع رسانی وقتی که شما منزل هستید عمل می کنند.

چه کسانی در تیم درمانی شرکت دارند؟

روانشناس

– به بیمار و خانواده وی روش غلبه بر مشکلات ناشی از آسیب را یاد می دهند.
– از بیمار و خانواده اش حمایت عاطفی می کنند.
– آنان با کمک مشاورین هم تراز بیمار، در ایجاد گروه پشتیبانی کننده از بیمار با خانواده کمک می کنند ( لازم به ذکر است که این مشاور خود دچار ضایعه نخاعی هستند ) .

متخصص تغذیه


– ارزیابی وضعیت تغذیه بیماران
– احتیاجات تغذیه ای بیماران را فراهم می آورند

مدیر

– بعنوان رابط بین تیم درمانی و پرداخت کننده منابع مالی ( شرکت بیمه، مراقبت پزشکی و غیره ) عمل می کند.

تفریح درمانی : RT


– ارائه برنامه های فعالیتی و گردشکری در جهت کمک به تقویت قوای جسمانی و استقامتی بیمار.
– فراهم آوردن فرصت بازپروری مهارت های شنا کردن در بیمار
– ارائه اطلاعات کتبی در خصوص ورزش های سازگار با بیماری و فعالیتهای تفریحی
– ارائه تسهیلات به گروه حامی بیماران با آسیب مغزی

تکنسین اورولوژی

– مراقبت از سیستم ادراری بیمار
– آموزش بیمار و همراه بیمار درخصوص مراقبت های پشگیری کننده از بیماریهای سیستم ادراری

مراحل توانبخشی چیست؟

• ارزیابی اولیه تیم ITA
– ظرف ۲۴ ساعت اول از رسیدن بیمار به مرکز توانبخشی، ارزیابی اولیه توسط اعضای تیم درمانگر انجام می شود.
– بیمار و خانواده اش باید برای توانبخشی اهداف مشخصی را انتظار داشته باشند.
– از ماحصل ارزیابی تیم و اهداف شما و خانواده تان، دورنمایی جهت درمان مشخص می شود و به این ترتیب می توان درمان را هر چه سریعتر آغاز کرد.


• جلسه طرح اولیه درمان ITPC
– طرح درمان اولیه در جهت رسیدن به همه اهداف توسعه یافته و امید است که بیمار بتواند با رسیدن به این اهداف از واحد توانبخشی ترخیص شود.
– طرح درمانی متمرکزی که برای بیمار شروع می شود باید هر دو هفته یکبار در جلسه داخلی تیم بازنگری مجدد شود و معایب آن برطرف گردد.
• روز درمان
– از بیماران انتظار شرکت در فعالیتهای درمانی برنامه ریزی شده را داریم. این برنامه ها از ساعت ۷ صبح الی اول غروب و از روز دوشنبه الی شنبه ادامه می یابد.

جلسه تیم برای بیماران بستری


– تیم درمانی طول مدت بستری را تخمین زده و در تمام مدت بستری آنرا بازنگری و به روز در می آورد.
– هر کدام از اعضای تیم با شما ( بیمار ) اهدافتان را بازنگری و به روز می آورند.
– مددکار اجتماعی و مدیر مرکز، شما و خانواده تان را در خصوص تغییر در اهداف و پیشرفت در درمان آگاه می کنند.

جلسات با خانواده


– اعضای تیم با بیمار و خانواده اش جلسه ای برگزار می کند و در ضمن در خصوص پیشرفت بیمار، اهداف، برنامه ترخیص و پاسخ به سئوالات مطرح شده مشورت می کنند.

گروه پشتیبانی هم تراز


– گروه پشتیبانی همتراز هر دوشنبه از ساعت ۴ الی ۵ بعدازظهر در اتاق نشیمن ۱-C تشکیل جلسه می دهند. این گروه برای بیماران نخاعی و خانواده های آنان تشکیل می گردد.


– این گروه توسط یک بیمار همتراز، دچار ضایعه نخاعی و یک روانشناس ایجاد می گردد. بیماران قدیمی حمایت خود را اعلام کرده و اطلاعات و تجربیات خود را در اختیار دیگران می گذراند. ضمنا می توان جلسات خصوصی را بین بیماران همتراز تشکیل داد.
– موضوعات مطروحه در این جلسات عبارتنداز: چگونگی برخورد با معلولیت، وظایف مراقبتی پرستار، بازگشت به کار و مدرسه ، ارتباط ها، پرورش بچه ها و فعالیتهای اجتماعی

گروه حمایت از خانواده


– خانواده و دیگر نزدیکان بیماران ضایعه نخاعی و مغزی بستری شده در تجربیات یکدیگر سهیم می شود.
– این گروه در صورت نیاز در دسترس می باشد. به بحث مددکار اجتماعی مراجعه کنید.

برنامه آموزشی بیمار- خانواده


– کلاسهای اجباری در خصوص موضوعات متنوعی در دسترس هستند.
– زمان کلاسها از سه شنبه الی پنجشنبه و از ساعت ۴ الی ۵ بعدازظهر در اتاق نشمین SCI تشکیل می شود.

مسئولیت و حقوقمان چیست؟


– بیمارستان، تلاش می کند تا از حقوق اولیه شما حفاظت کند رونوشتی از ( حق و حقوق بیمار ) به هر یک از دفترهای پرستاری بیمارستان ارسال گردد. هنگامی که در بیمارستان هستید، برای حفاظت از حق و حقوق همه افراد از قوانین و مقررات بیمارستان پیروی کنید. این قوانین عبارت است از:
– رعایت حقوق بیماران و پرسنل بیمارستان
– کمک به کاهش سرو صدا و تعداد ملاقات کننده ها
– احترام به اموال دیگران

• چه چیزی دیگری لازم است بدانید؟


ساعات ملاقات
– ۱۲ ظهر تا ۸ بعداظهر – تعداد ملاقات کننده ها محدود به دو نفر باشد، مگر با صلاحدید تیم توانبخشی تعداد آنها افزایش یابد.
– دو شنبه الی شنبه، بهترین زمان ملاقات در طول ساعات غیر درمانی ( بعد از اتمام درمان ) می باشد.


– ساعات ملاقات در طول درمان، دوشنبه الی شنبه، باید محدود به مواردی باشد که جلسات آموزشی جهت بیمار و خانواده اش تشکیل می گردد.
– در صورتی که درمانگران کاری نداشته باشند و یا کلاس های آموزشی تشکیل نشود شما می توانید از اتاق نشیمن ۱-C و ۲- C جهت ملاقات استفاده کنید.


– اگر امتیار ویژه ای که به ملاقات کننده داده اند با برنامه درمانی یا مراقبتی بیمار تداخل داشته باشد، این قضیه اصلاح می گردد.
– واگذاری اتاق های به صلاحدید مدیریت پرستاری صورت می گیرد. در این واگذاری باید نیازهای پزشکی و فیزیکی بیمار در نظر گرفته شود.

چه چیزی دیگری لازم است بدانید؟


صرف غذا:
– معیارهای خاصی فراهم شود، شما به عنوان یک بیمار، می توانید کوپن غذا داشته باشید، این کوپن به شما اجازه می دهد تا غذای خود را از کافه تریا تهیه نمائید. ( مثل بقیه پرسنل )


– زمان صرف غذا در اتاق ۱-C و ۲- C عبارت است از:
– صبحانه : ۸ صبح
– ناهار: ۱۲ ظهر
– شام: ۵ بعدازظهر


– محل صرف غذا در اتاق نشیمن SCI می باشد، مگر اینکه بیمار به دلایل پزشکی قادر به حضور در این محل نباشد. برنامه تغذیه ما بنحوی است که بیمار از حداکثر برخوردهای اجتماعی، حمایت دو جانبه، توانایی بلعیدن ایمن و تغذیه مستقل را با وسایل ویژه، داشته باشد.


– ما بیماران را تشویق به صرف غذا در اتاق نشیمن ۱-C می کنیم.


• تسهیلات برای تغذیه ملاقات کننده ها :
– در رستوران طبقه دوم واقع شده است.
– ساعات فعالیت در رستوران عبارتند از :


– صبحانه ۷ الی ۱۰ صبح
– ناهار: ۵/۱۱ صبح الی ۳۰/۱ بعدازظهر
– شام: ۵ الی ۴۵/۶ بعداز ظهر
– رستوران Vallay ( در نیومین ) از ساعت ۷ صبح الی ۴۵/۶ بعدازظهر باز می باشد.

پوشاک و اقلام شخصی


– پرسنل باید در طول فعالیت روزانه لباسهای مرتب و یک شکل بپوشند.
– اسم پرسنل باید با ماژیک روی لباسها نوشته شود.
– برای استفاده شما یک ماشین لباسشوئی و خشک کن در نظر گرفته شده است. شما مسئول شستشوی لباس های اعضاء خانواده خود هستید.
– ماشین ریش تراشی شما باید با باتری کار کند.

چه چیزی دیگری لازم است بدانید؟


– پول و اشیاء با ارزش
– مرکز پزشکی سانتاکلاراوالی هیچگونه مسئولیتی در قبال پول، جواهرات ، لباس شخصی، یا دیگر اشیاء با ارزش که بیماران با خود نگهداری می کنند ندارد.
– پول و یا اشیاء با ارزش باید در دفتر امانات مرکز نگهداری شود. شما می توانید با تماس گرفتن با خدمات حفاظتی آنها را تحویل بگیرید.
– با هر گونه وسیله شخصی یا شی با ارزشی که به داخل بیمارستان آورده می شود، به همین صورت عمل می شود. و همگی با مسئولیت خودتان است. برای اشیاء گم شده با خدمات مشتری تماس بگیرید.

• تلویزیون و رادیو
– تلویزیون رنگی و ویدئو در دسترش می باشد و همه در استفاده از آن سهیم هستند.
– استفاده از تلویزیون رایگان است.
– صدای رادیو و تلویزیون باید کم باشد، تا باعث مزاحمت برای دیگران نشود.
– بین ساعت ۱۱ بعدازظهر تا ۶ صبح جهت استفاده از تلویزیون و رادیو از گوشی استفاده شود تا مزاحمتی برای دیگران ایجاد نشود.


• تلفن ها
– جهت تماس با دفتر پرستاری ۱-C شماره ۵۶۴۷-۸۸۵ ( ۴۰۸ ) دفتر پرستاری ۲-C شماره ۲۱۸۰-۸۸۵ ( ۴۰۸ ) و ۲ غرب شماره ۲۲۲۹-۸۸۵ ( ۴۰۸ ) را بگیرید.
– سیستم تلفن این مرکز بگونه ای است، که شما با شماره تلفن تان در هر جائی از مرکز بمانید، می توانند شما را دنبال و پیدا کنند.
– هزینه تلفن راه دور به حساب تلفن منزل شما ارسال می گردد و یا به صورت صورتحساب به شما داده می شود.
– تماس تلفنی که بین ساعت ۱۰ بعدازظهر و ۸ صبح باشد وصل نمی شود، مگر در موارد اورژانس.

• چه چیزی دیگری لازم است بدانید؟


– کتابخانه بیماران :
– کتابخانه پزشکی در طبقه دوم مرکز در دسترس می باشد. در مخزن آن کتابها و مجلات مختلف در باره SCI و عنوانهای مربوط شامل: ناتوانی، مراقبتهای فوری، مسافرت، ورزشها، فعالیت جنسی و غیره موجود می باشد.


• ترک بخش پرستاری:
– شما باید در محیط بیمارستان بمانید مگر آنکه با یکی از درمانگرانتان به بیرون بروید.
– وقتی شما واحد پرستاری ( بخش ) را ترک می کنید، به پرستار اجازه دهید که بداند شما کجا می روید و چه وقت مراجعه می کنید.


• مرخصی درمانی:
– مرخصی های درمانی مجوزهایی هستند که شما می توانید به وسیله آنها به داخل جامعه رفته و یا برای تمرین مهارتهای خود به خانه برگردید.
– زمان هر مجوز و تعداد مجوزهایی که در طول اقامت شما داده می شود، به محل پرداخت شما بستگی دارد. ( شرکت بیمه، مدیکال و غیره ) همه شرکتهای بیمه اینگونه مجوزها را صادر نمی کنند.
– دستور پزشک لازم است.
– تا زمانی که درمانها و کلاسهای آموزشی تمام نشود، اجازه ترخیص داده نمی شود.

• چه چیزی دیگری لازم است بدانید؟

ساختمان VIP ( پروژه مستقل والی )
– این ساختمان نزدیک به خیابان فوروت دایل ۲۲۱۵ واقع شده است. بخشی از ساختمان جهت دسترسی معلولان ساخته شده است.
– در صورتی که خانواده بیمار بخواهد یک شب به همراه بیمارش بماند محلی برای آنها در نظر گرفته شده ( برای اطلاع از جزئیات با کار درمان یا مددکارتان تماس بگیرید. )
– هماهنگی های لازم باید حداقل ۳ روز قبل با مددکاران اجتماعی انجام شده باشد.
– دستور پزشک برای ماندن بیماران لازم است.


– ساختمان برای اهداف زیر استفاده می شود:
– آزمایش وسایل کمکی و تمرین مهارتها در زندگی واقعی د رمحیطی شبیه به خانه بیمار، زیر نظر درمانگرانتان.
– آمادگی جهت ترخیص
• مکان ها
– بیشتر بیماران و خانواده هایشان خارج از شهر زندگی می کنند. لیست تعدادی از متل ها که در نزدیک بیمارستان واقع و توسط خانواده های قبلی استفاده شده اند در زیر قید شده است:

• چه چیزی دیگری لازم است بدانید؟

استعمال دخانیات
– در هیچ جایی از داخل بیمارستان و یا محوطه بیرون آن، اجازه کشیدن سیگار داده نشود.
– اجازه کشیدن سیگار فقط به فاصله ۲۵ پا دورتر از ساختمان داده شود. استفاده از داروها ( به جز با دستور پزشکتان ) یا نوشابه های الکلی در بیمارستان ممنوع می باشد. ( شامل ساختمان VIP )
– اگر به کسی شک می کنید که وابستگی دارویی داشته  و یا الکل استفاده می کند، از وی بخواهید که تست غربالگری انجام دهد در صورت مثبت شدن آنها، به طرز مناسبی، آنها را از بخش توانبخشی و یا بیمارستان ترخیص کنید.

• پیشنهادات و انتقادات
– در صورت پیشنهادات و انتقادات لطفا با سوپروایزر بخش یا سرویس بیماران ( Customer Service ) 4826-885(408) تماس گرفته شود.
– لطفا رضایت مندی بیماران را بررسی کنید. این کمک می کند که کارکنان توانبخشی مراقبت و روابط خود را با بیماران بهبود بخشند.

منبع : ترجمه و تنظیم «دکتر محسن پاکزاد» منتشر شده توسط مرکز ضایعات نخاعی جانبازان