۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آشنایی با نحوه پیگیری واجرای برنامه های ارزیابی افراد آسیب نخاعی دربیمارستان کرایگ

اجرای برنامه های توانبخشی برای بیماران مبتلا به آسیب نخاعی که به طورسرپایی به بیمارستان کرایگ (Craig) مراجعه می کنند ، درواقع ادامه سیر طبیعی برنامه های اصلی ومفید توانبخشی بیماران محسوب می شود. دراسناد و مدارک به خوبی مشهود است و تجربه هم نشان داده که بیماران مبتلا به آسیب نخاعی نیازمند پیگیری هایی هستند که بتوانند ازطریق آنها پیشگیری از عوارض وحداکثر سلامتی خودرا تامین نموده و هزینه های خود را درطولانی مدت مدیریت کنند.

درخصوص تداوم برنامه های توانبخشی ، مسئله توجه به مسائل بیمه نیز، خیلی مهم است. بنابراین باید نسبت به کسب نتایج موردنظروسرمایه گذاری ها ی انجام شده درتوانبخشی اولیه اطمینان حاصل شود . هزینه های مربوط به کنترل بالینی آسیب نخاعی که درتمام طول مدت زندگی بیماربه وی تحمیل می شوند، نسبت به هزینه های توانبخشی اولیه دردوره مراقبت های حاد به مراتب بیشتر هستند. تجارب نشان داده که وقتی می توان به بهترین صرفه جوئی درهزینه ها دست یافت ، که به جای انجام کارهای موردنیازدرمواقع اورژانس های پزشکی وبعدازوقوع مشکلات، به اقدامات پیشگیرانه آن هم به شکل گسترده ودرطولانی مدت توجه جدی شود.

برای مثال ،تنها هزینه های مربوط به یک مرحله جراحی ترمیمی برای درمان زخم فشاری ( که می تواند به دلیل وجوداشکال درتجهیزات ، نامناسب بودن وضعیت استقراربدن ، ضعف درفنون جابجایی ، یا کافی نبودن آموزش بیماروخانواده اوبه وجود آید)، بیشترازهزینه های مربوط به انجام ارزیابی ها ی سالانه درطول یک دهه کامل می باشد.

تغییرات ایجاد شده درعملکرد نورولوژیکی بیماران مبتلا به آسیب نخاعی ،ازجمله مشکلات ایجاد شده درکنترل ادرار، اجابت مزاج ، تجهیزات پزشکی ، کیست های طناب نخاعی  وازاین قبیل موارد می توانند ازطریق یک برنامه ارزیابی مناسب واجرای دقیق ومنظم آنها شناسائی شوند. به طورکلی اجرای منظم برنامه های ارزیابی مبتلایان به آسیب نخاعی می تواند دریک مرکزغیرنخاعی نیزانجام شود. ولی باید توجه داشت که اگر پزشکان و تیم ارزیابی درخصوص بررسی عوارض خاص آنان و جمع بندی نتایج وارائه آنها به شکل توصیه ، تجربه چندانی نداشته باشند ، درست است که مشکلات آنان برطرف و تقلیل خواهدیافت، اما مشکلات مذکوردر یک زمان دیرترو هزینه های مربوطه بیشتروقابل توجه خواهد بود. سالها است که کارشناسان ارزیابی دربیمارستان کرایگ کارمی کنند ودرزمینه اجرای برنامه های مختلف بیماران و شرکت های بیمه سراسرکشورتجربه اخذ می نمایند . آنها با استناد به تجربه ودانشی که به واسطه کاربرروی بیماران طی سالیان متمادی کسب کرده اند ، و با توجه به تجربه مبتلایان به آسیب نخاعی وعدم مدیریت فراگیر ومناسب درمراکزمحلی وفقدان ارتباط مطلوب بین پزشکان مختلف ودرمانگران و با بیماران معمولا” نمی توانند به این قبیل مراکزاعتماد کافی داشته باشند.

جنبه ها واجزای برنامه های ارزیابی


برنامه های ارزیابی دربیمارستان کرایگ ، در چند رشته تخصصی مختلف و توسط تیمی متشکل ازیک پزشک با سابقه که بیش از۲۵ سال درزمینه افرادنخاعی تجربه دارد ، یک پرستارباسابقه ومجرب ، و سایرپرستاران ، پرسنل درمانی و مشاورانی که بیش از۱۲ سال تجربه کاردراین بیمارستان رادارند، بطورمنظم اجرا می شود. درزمان اجرای برنامه ارزیابی ، بیمارو خانواده او در آپارتمانهای خاصی که دربیمارستان وجوددارند اسکان داده می شوند وبه عنوان بیماران سرپایی تحت نظرقرارمی گیرند.ارزیابی بیماربه شکل فراگیربوده وبه خوبی مدیریت می شود ودرواقع ازچند هفته جلوتر، طی تماس تلفنی پرستاران بیمارستان با بیمارآغازو درطول این زمان با مشاوران بیمارستان ومدیران بیمه ارتباط لازم برقرارمی گردد تا هماهنگی های ضروری انجام شود . ارزیابی ها بصورت کامل و تخصصی شامل مواردزیراست :

– بررسی پرونده ها وگرفتن سوابق به عنوان یک مرحله ضروری
– انجام معاینات بدنی توسط پزشکان وپرستاران بیمارستان به صورت سرپایی
– ارزیابی بیمار از لحاظ پرستاری درزمینه های اجابت مزاج ،‌دفع ادرار،‌داروهای مصرفی و وضعیت پوست بصورت سرپایی
– بررسی های ارولوژیکی
– اقدامات مربوط با بررسی خون وآنالیزآن
– ارزیابی های مربوط به فیزیوتراپی وکاردرمانی برای بررسی تغییرات حسی – حرکتی ، وضعیت استقراربدن ، وضع جابجایی ها ، فعالیت های روزمره و آزمایشات مربوط به عملکردبدن ،‌ارزیابی تجهیزات و تعمیرات جزیی یا تنظیمات مربوطه.
– ارزیابی وضعیت روحی روانی ومشاوره ها ی مورد نیاز
– مشاوره با متخصصین رشته های مختلف ( نرولوژیست ، پوست ،ریه وغیره )
– بررسی های رادیوگرافی ، CT، MRI وازاین قبیل به عنوان یک کار ضروری
– مذاکرات نهایی تیم با بیمار، خانواده ، کارکنان ومدیربرنامه درخصوص نتایج ارزیابی و توصیه های مورد نیاز
– سایرخدماتی که همزمان با پیشرفت برنامه درخواست می گردد ، ازجمله ارزیابی وضعیت رانندگی و…
– پرونده سازی گزارشات مکتوب ومستندسازی نتایج وتوصیه ها

به عنوان نمونه یک برنامه ارزیابی دربیمارستان کرایگ دریک دوره۳-۴ روزه وبه صورت فشرده اجرامی گردد و به وسیله مدلی ازیک تیم متشکل از پزشکان– پرستاران ” تحت یک چارچوب” مدیریت می شود. مثلا” کارارزیابی برای بیمار و خانواده ای که درروزیکشنبه پذیرش شده باشد ، ازصبح روزدوشنبه آغازمی شود ودرروزسه شنبه یا چهارشنبه به اتمام می رسد. توصیه شده است که مسئولین اموربیمه  ، کارهای مربوطه را برای فرد هماهنگ نمایند.

بطورمتوسط طی یک سال دربیمارستان کرایگ تقریبا” ۶۵۰ مورد ارزیابی کامل برای بیماران سرپایی انجام می شود. بیماران مذکوراز۴۸ -۵۰ ایالت برای دریافت این خدمات مفید وموثربه این بیمارستان مراجعه دارند. بیش از۵ دهه است که بیمارستان کرایگ درزمینه بهبوداین سیستم مراقبتی جامع وارزشمند برای افراد نخاعی فعالیت می کند.

متوسط هزینه مالی برای یک برنامه ارزیابی ۳ -۴ روزه درمورد بیماران نخاعی نخاعی که سابقه مراجعه داشته اند ، براساس محاسبات سال ۲۰۰۸ ، به ازای هر نفر۵۸۰۰ دلاربود. برای آن دسته از بیمارانی که برای اولین باربا سیستم جدیدکرایگ پذیرش می شدند، متوسط هزینه ۶۰۰۰ دلاربوده است. اماهزینه واقعی ارزیابی بیماران سرپایی بسته به نیازبیمار، درخواست متصدی بیمه ، یا اینکه آیا آزمایشات بیشتری ضرورت داشته باشند یا نه ،‌وبالاخره برحسب خدمات و مشاوره هایی که امکان داردبوسیله پزشک یا تیم درمانی ضروری تشخیص داده شوند ، ممکن است بیش تریا کمترباشد.

زمانهای مراجعه جهت اجرای برنامه های توانبخشی


بعدازانجام اولین برنامه های توانبخشی ، معمولا” توصیه می شود که بیماران نخاعی بعدازگذشت ۶-۸ ماه پس ازترخیص، برای اجرای اولین برنامه توانبخشی خود به بیمارستان مراجعه نمایند. هدف ازاین کاراین است که برنامه های بعدازترخیص ، شرایط منزل و کارهای روزمره مورد نیازجهت حفظ سلامتی افراد تثبیت شده و ارتباط آنان با مراکزی که دائما” برنامه های مراقبتی را ارائه می دهند ، به عنوان یک امرضروری برقرارگردد.

اغلب به بیماران نخاعی توصیه می شود که ۳-۵ سال پس از برنامه های توانبخشی اولیه سالی یکباربه بیمارستان کرایگ مراجعه نمایند، ودرطول این مدت، پرونده ای ازبرنامه های جاری مربوط به سلامتی ، شرکت دربرنامه های اجتماعی و تصمیم گیری های مناسب برای بیماران تهیه می گردد.

به محض اینکه ارزیابی ها نشان دهد که بیمار بدون هیچ مشکلی ، توانایی کنترل شرایط پیچیده ومزمن خود را دارد ، بسته به وضعیت بیماروتجربه مرکز محلی او- می توان به او توصیه کرد که تعداد مراجعه اش را برای سال بعد کاهش دهد. بعضی از بیماران ترجیح می دهند که کارهای ارزیابی خود را بصورت محلی انجام دهند ، اما بهتراست هر۳-۵ سال ، جهت مراقبت و اطمینان از بدتر نشدن اوضاع و عوارض خود به بیمارستان کرایگ مراجعه نماید. پزشکان محلی که درزمینه آسیب نخاعی تجربه ای ندارند ، معمولا” دلگرم هستندکه بیمارتحت نظرکرایگ قراردارد. اما بایدتوجه داشت که وضعیت پزشکی وعملکرد بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی ، با توجه به سن آنان به خصوص دردهه دوم و سوم آسیب ، می تواند بطورچشمگیری تغییرپیداکند . به همین دلیل ممکن است لازم باشد که مجددا” ارزیابی ها بطورسالیانه ازسرگرفته شود. بسیاری از عوارض مرتبط با افزایش سن که پرهزینه هم هستند، درصورتی که به موقع تشخیص داده شوند، قابل پیشگیری می باشند.

مراحل ارجاع برنامه ارزیابی

بیماران ، مدیران برنامه و هماهنگ کنندگان مراجعین علاقمندهستند که بیمارانی که دربیمارستان کریگ سابقه دارند، با بخش پذیرش تماس داشته باشند.اما بیمارانی که جدیدا” به کریگ مراجعه می کنند، باید با بخش سرپرستی تماس بگیرند. یکی ازکارهای رایج دربرنامه های ارزیابی درخواست پرونده های پزشکی جاری آنان است.

خلاصه ارزیابی


بطورخلاصه ، توصیه می گردد که طی ۶ – ۸ ماه بعدازانجام درمانهای اولیه درزمان بستری شدن ، ارزیابی منظم بیماران بطورسرپایی دربیمارستان کریگ انجام وبعدازآن بصورت سالانه انجام گیرد. بیمارانی که برنامه توانبخشی اولیه آنان درطول بستری به طورکامل انجام می شود، معمولا” برای انجام برنامه های ارزیابی سالانه خود مشتاق به بازگشت به کرایگ هستند. آنها برای برگشت به یک سیستم مراقبتی و رجوع به متخصصین ، برای انجام یک ارزیابی کاملا” اعتماد دارند وازاینکه تحت برنامه ای قرارداشته باشندکه درآن سوابق وگزارشات پزشکی بیمارمشخص است ، احساس راحتی می کنند. همچنین ارتباط جدیدآنها و برقراری پیوند درطول اقامت آنان ازنظرروانی بسیارسودمنداست . از نظر بیمه ، کریگ نمی تواند هزینه های مراقبتی ضایعه نخاعی رادرطولانی مدت نادیده بگیرد ،به همین دلیل درموردمدیریت هزینه ها وکاهش هزینه های قابل پیشگیری با بیمه همکاری می نماید. بدیهی است که بیشترمراجعین ومبتلایان به آسیب های نخاعی حاد، برای انجام برنامه های توانبخشی به تعدادی ازمراکز خاص نظیرکرایگ مراجعه می کنند و دراین خصوص خیلی ها به ارزش بیمارستان کرایگ برای کنترل ناتوانی ها در طولانی مدت پی برده اند. مراجعین همواره تشویق می شوند و هماهنگ کنندگان نیز ازتخصص کریگ وتجربه آن درزمینه پیگیری مراقبت های موردنیاز درزمینه آسیب های نخاعی استفاده می کنند.این موضوع به این مفهوم نیست که بیمارستان کرایگ به تمام مقوله های پزشکی یا نیازهای برنامه ارزیابی خواهدپرداخت. اما درهرحال ارزیابی دوره ای وبرنامه ریزی شده موقعی که به وسیله پزشکان کریگ انجام می شود ، بسیارمقرون به صرفه خواهدبود.

برنامه تخصصی وحمایتی ازافراد آسیب نخاعی

پیگیری منظم ، رسیدگی به موقع ، پیشگیری ازعوارض توسط پزشک ضایعه نخاعی و مراقبت ازبیماردرطول بستری اولیه درواقع روند مراقبت ، معاینات دوره ای ،آزمایشات موردنیاز و  سایرارزیابی های موردنیازرا تعیین و هدایت می کند. معاینات دوره ای برای تعیین وضعیت سلامتی یک جمعیت آسیب پذیرکه یکسری عوارض پزشکی درآنها بطورمخفیانه آغازمی شود، ازاهمیت زیادی برخورداراست. همچنین این معاینات جهت تعیین وضعیت درمان های تجویزشده نیز مهم هستند. به علاوه ارزیابی سالیانه تجهیزات به خصوص وسایلی مانندویلچر،تجهیزات مناسب سازی و وسایل حذف فشاروازاین قبیل موارد هم بسیار ضروری هستند .


منبع : ترجمه «مهندس  عباس کاشی »،  انتشار : مرکز ضایعات نخاعی