۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آشنایی با دستگاه واکیوم همراه و نقش آن در درمان ناتوانی جنسی

بطور ساده عدم توانایی در ایجاد و حفظ نعوظ مناسب جهت انجام مقاربت موفق را ناتوانی جنسی گویند که نه تنها تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت زندگی افراد دارد بلکه مشکل مشترکی است که خود شخص و همسر او را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث اضطراب، افسردگی و از بین رفتن اعتماد به نفس می شود که هر یک به تنهایی باعث افزایش عوارض روحی و اجتماعی مربوط به این بیماری می شود.

آیا این بیماری نادر است؟

میلیونها زوج در دنیا از این مشکل رنج می برند. با افزایش سن از پنجاه سال به هفتاد سال شیوع این بیماری از حدود ۵% به ۱۵% افزایش می یابد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که ۶۰% مردان در دهه پنجم عمر خود قادر به انجام فعالیت جنسی هستند ولی با رسیدن به دهه هفتم زندگی این توانایی تنها در ۳۳% آنها وجود دارد. ۶۰% مردانی که دچار سکته قلبی شده اند از ناتوانی جنسی رنج می برند و ۵۰% افراد دیابتی نیز این مشکل را دارند.

لازم به ذکر است که این مشکل حتی در ۵% افراد زیر ۴۰ سال نیز با درجات مختلف وجود دارد. در کشور ما حدودا” ۳ میلیون زوج از این مشکل رنج می برند و تنها حدود ۱% آنها تحت درمان قرار گرفته اند. اولین قدم و چه بسا مشکل ترین مسئله در این بیماران پذیرش وجود مشکل میباشد زیرا پس از آن می توان به آسانی روشی جهت درمان آن یافت .

مکانیسم نعوظ در آلت تناسلی :

نعوظ طبیعی آلت به دنبال هماهنگی پیچیده ای که بین اعصاب، عروق و غرایز جنسی شخص صورت می گیرد اتفاق می افتد. این هماهنگی باعث هجوم خون به داخل آلت و به دنبال آن نعوظ انجام می گردد. در طول مدت نعوظ دریچه های وریدی بسته بوده بنابراین نعوظ تداوم می یابد.

پس از انزال دریچه های وریدی باز شده و با خروج خون از آلت تناسلی نعوظ خاتمه یافته و آلت تناسلی به حالت اولیه بر می گردد. لازم به ذکر است که افراد طبیعی چندین بار به هنگام خواب و در صبحگاه دچار نعوظ می شوند. ( نعوظ صبحگاهی ) .

چه عواملی باعث ناتوانی جنسی می گردند؟

با بالا رفتن سن شیوع این مشکل افزایش می یابد و بطور کلی در ۱۵% موارد علت ناتوانی جنسی بروز مشکلات روحی ( معمولا” در افراد جوان) و در ۸۵% موارد به دلیل اختلال در عملکرد فیزیولوژیک شخص می باشد که شایع ترین علل آن بیماریهای عروقی ۴۰% ( مانند تصلب شرایین ) دیابت ۳۰%، اختلالات عصبی ۱۰% ( مانند قطع نخاع، پارکینسون، MS … ) جراحیهای لگن و صدمات آن ۹%، داروهای مختلف و مواد مخدر ۸% (مانند سیگار، داروهای ضد فشارخون، داروهای ضد افسردگی ) و اختلالات هورمونی ۳% می باشد.

تشخیص علت این بیماری چگونه می باشد؟

پس از مراجعه بیمار و مصاحبه پزشک با وی در مورد بیماریهای مختلف و عملکرد جنسی شخص اقدامات تشخیصی لازم انجام می شود. قبل از هر چیز بایستی مشخص گردد که علت ناتوانی مسائل روحی روانی است یا مسائل فیزیولوژیک ، افرادی که ناتوانی آنها به دلیل مشکلات روحی روانی است معمولا” نعوظ صبحگاهی دارند ولی در هنگام مقاربت قادر به ایجاد و حفظ آن نیستند ولی افرادی که دچار اختلالات فیزیولوژیک هستند نعوظ صبحگاهی مناسبی ندارند و ممکن است دچار بیماریهای مختلفی باشند که در بخش قبلی به آن اشاره شد. با مراجعه به پزشک و مشخص شدن علت بیماری ، پزشک می تواند موثرترین و بی خطرترین روش درمان را برای بیمار انتخاب کند. ممکن است در طی روند تشخیص نیاز به اقدامات پاراکلینیکی مانند Rigi-Scan ، کاورنوگرافی، سونوگرافی داپلر و … باشد.

درمان ناتوانی جنسی :

در افرادی که دچار ناتوانی جنسی در اثر اختلال فیزیولوژیک هستند درمان بر حسب علت اختلال متفاوت است، مثلا” در افرادی که صفات ثانویه جنسی در آنها رویت نمی شود درمان هورمونی اولین قدم است و در سایر بیماران باید از روشهای مختلف موجود استفاده کرد که در جدول در صفحه ۵ روشهای متداول درمان به همراه مزایا و معایب آنها بطور کامل درج شده است.

دستگاه واکیوم همراه

واکیوم همراه وسیله ای است پزشکی با طراحی منحصر به فرد که باعث ایجاد نعوظ با تقلید از مکانیسم طبیعی می گردد. درمان ناتوانی جنسی با دستگاه واکیوم یکی از سه روش استاندارد قابل قبول از طرف انجمن اورولوژی آمریکا است که موثر و بی خطر می باشد.

سیستم دستگاه جدید واکیوم همراه :

از موارد ناتوانی جنسی ذکر شده می توان کاهش جریان خون به آلت تناسلی و یا فقدان قدرت نگهداری خون در آلت را نام برد. این دستگاه با تقلید از مکانیسم طبیعی نعوظ طراحی شده و قادر به ایجاد توانایی در بروز و نگهداری حالت نعوظ برای انجام امور جنسی بوده و فرد نیازی به استفاده از دارو ندارد. برای ایجاد حالت نعوظ، آلت درون محفظه شیشه ای قرار گرفته و با ایجاد خلاء توسط پمپ جریان خون آلت افزایش یافته و حالت سفتی ایجاد می شود. سپس حلقه فشاری در قاعده آلت قرار میگیرد که مانع از خروج خون داخل آلت گردیده و نعوظ حتی پس از برداشتن محفظه شیشه ای همچنان حفظ خواهد شد. این حالت نعوظ را می توان برای مدت حداکثر سی دقیقه نگاه داشت و هر چند بار که بیمار نیاز داشته باشد می تواند آنرا تکرار نماید. پس از برداشتن حلقه فشاری و برگشت خون، آلت به حالت طبیعی و اولیه خود باز خواهد گشت. دستگاه به سادگی جایگزین حالت طبیعی نعوظ شده و یکی از بهترین راههای درمان ناتوانی جنسی در مقایسه با داروها، هورمونها و یا جراحی می باشد.

این دستگاه بطور کاملا” موثر و موفقیت آمیزی برای ایجاد حالت نعوظ در بیماران دیابتی، بیماریهای عروقی، صدمات نخاعی، اسکلروز متعدد، جراحی پروستات و ناتوانی های جنسی ناشی از مشکلات روحی روانی، به دنبال درمان دیالیز، اشعه درمانی، جراحی و آسیب های وارده به لگن مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه واکیوم همراه بدلیل عوارض بسیار ناچیز و کارایی بسیار خوب در بیماران، مورد توجه روزافزون قرار گرفته است. ادامه استفاده از دستگاه باعث افزایش اعتماد به نفس خواهد گردید.

درد ناشی از استفاده از آن در درصد کمی از بیماران ممکن است وجود داشته باشد به مرور زمان برطرف می گردد. بطور متوسط دو هفته زمان برای مسلط شدن بیمار به نحوه استفاده از دستگاه لازم است.

زمان لازم برای نعوظ کامل بطور متوسط ۲/۵ دقیقه می باشد و انزال در ۷۵% بیماران خارج می گردد و در اغلب بیماران باعث بهبود ارتباطات زناشویی می شود. در مقایسه با پروتز آلت بسیار ارزانتر، دارای عوارض کمتری ( جراحی پروتز وضعیت آلت را برگشت ناپذیر می سازد ) می باشد و در تمامی موارد ناتوانی جنسی سودمند است و همین امر است که باعث استقبال زیاد بیماران شده است.

خوشبختانه تاکنون گزارشی در مورد عوارض شدید، مثل تنگی مجرا و فیبروز آلت در استفاده صحیح از دستگاه وجود نداشته است. بهتر است به هنگام استفاده از دستگاه بیمار از همسر خود کمک بگیرد و هر دو در استفاده از دستگاه همکاری نمایند چرا که این همکاری باعث بهتر شدن روابط جنسی و مقبولیت آن خواهد گردید.

دیگر موارد استفاده از دستگاه واکیوم همراه :

۱- زود انزالی

زودانزالی نوعی از ناتوانی جنسی محسوب می شود. در هنگام استفاده از دستگاه واکیوم (( همراه ))، بدلیل وجود حلقه فشاری در انتهای آلت، نعوظ حتی پس از انزال باقی می ماند و تا زمانی که حلقه در قاعده آلت قرار دارد مانع از برگشت آلت تناسلی به حالت عادی می گردد. استفاده از حلقه های فشاری جهت درمان مشکلات انزال بصورت موقت ( در افرادی که تحت درمان سایکوتراپی هستند ) و در افرادی که مشکلات انزال آنها قابل درمان نیست توسط FDA  آمریکا مورد تائید قرار گرفته است. این روش در صورت عدم تاثیر روشهای دیگر برای بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.

۲- میکروپنیس ( آلت کوتاهتر از ۹ سانتی متر )

میکروپنیس از موارد دیگری است که می توان از دستگاه واکیوم ” همراه ” استفاده کرد، دستگاه دارای محفظه های شیشه ای در اندازه های مختلف جهت افزایش در طول و قطر به صورت مجزا می باشد، در صورتیکه بیمار بطور دقیق و مرتب از دستگاه استفاده کند این دستگاه می تواند باعث افزایش طول آلت تا حدود ۷/۵ سانتیمتر و افزایش آلت تا حدود ۴ سانتیمتر شود، که این موضوع در مقالات متعدد موجود در شبکه اینترنت ذکر شده است. ولی این تاثیر در همه افراد قابل مشاهده نیست و ارتباط بسیار زیادی به میزان تمرین شخص با دستگاه دارد.

توجه : بهره گیری کامل از این دستگاه بستگی زیادی به فراگیری روش استفاده دقیق از آن و تمرینات مکرر دارد.

مزایای دستگاه واکیوم :

نعوظ موثر که منجر به رابطه زناشویی موفق می گردد در بیش از ۹۸% موارد گزارش شده که در صورت توجه به توصیه های پزشکان مجرب که با دفاتر فروش همکاری می کند می تواند تا ۱۰۰% موثر واقع گردد این دستگاه مورد تایید انجمن اورولوژی ایران، وزارت بهداشت، و درمان و آموزش پزشکی، بنیاد جانبازان و مراکز دانشگاهی است و سازمان پژوهش ها و تحقیقات صنعتی اخیرا” آنرا با درجه ” ابتکار ” مورد تائید قرار داده است. و در اداره ثبت اختراعات ( وابسته به سازمان ثبت احوال کشور) نیز به ثبت رسیده است.

خلاصه ترجمه مقالات انگلیسی :

  1. دستگاه واکیوم یک وسیله مناسب و مورد تائید انجمن اورولوژی آمریکا جهت درمان ناتوانی جنسی می باشد.

  2. در ۴۶% موارد باعث بازگشت توانایی جنسی می گردد. افراد حدودا” شش ماه پس از استفاده قادر به نزدیکی حتی بدون استفاده از دستگاه واکیوم هستند.

  3. استفاده از دستگاه واکیوم باعث افزایش در طول و قطر آلت در دراز مدت خواهد شد.

  4. دومین قدم درمانی پس از قرص سیلدنافیلد می باشد و در بیمارانی که قرص سیلدنافیلد منع مصرف دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

  5. باعث احیاء آلت پس از خارج کردن پروتز از آلت شده و باعث افزایش تاثیر داروهای دیگر ( مانند آلپروستادیل و سیلدنافیلد ) می گردد.

  6. در افرادی که دارای پروتز آلت هستند می توان جهت برجسته نمودن Glans و Shaft آلت از دستگاه واکیوم استفاده کرد.

  7. این وسیله باعث اصلاح انحنای خفیف آلت حتی در افرادی که دچار بیماری پیرونی هستند می گردد.

  8. استفاده از دستگاه واکیوم در خانمها :

یکی از علل مشکلات جنسی در خانمها کاهش جریان خون به کلیتوریس و واژن می باشد. ( در خانمهای دیابتیک شایع است ) که پس از استفاده از دستگاه واکیوم در این افراد باعث بهبودی در احساس، لغزندگی، ارگاسم و رضایت جنسی می گردد.

رفرنس : اخبار AUA 2002

  • دستگاه قیمت و کیفیت بسیار مناسبی دارد ( با طراحی و عملکرد منحصر به فرد و برتر از مشابه خارجی ) . دستگاه به مدت یکسال در زمینه عملکرد گارانتی است.

  • در صورت موثر نبودن مبلغ پرداخت شده ( پس از کسر ۱۵% ) قابل استرداد می باشد.

  • این دستگاه از خدمات پس از فروش توسط پزشکان مجرب برخوردار می باشد.

شماره دفتر ثبت اختراع: ۲۷۱۲۷-۸۰/۲/۱۸

شماره تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۷/۱۰۴۹۰/ک-۸۰/۳/۵

شماره تاییدیه وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران ۱۲- ۹/۸۰۶۰۷ /۳۰-۸۰/

شماره گواهی فعالیت صنعتی وزارت صنایع و معادن ۰۱/۲۵۹۶۳ – ۸۰/۴/۳۰ کد ISIC –  ۳۳۱۱۱۳۱۰

شماره تاییدیه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران ا۱۳۹۱/الف – ۸۰/۲/۲۰

شماره تاییدیه بنیاد مستضعفان وجانبازان انقلاب اسلامی ۷۰۰/۲۱۰۷۰ – ۷۹/۱۱/۲۶

اخطاریه : هر گونه اقتباس و تقلید به هر نحو و شکلی ممنوع بوده و متخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت و ملزم به پرداخت خسارت خواهد شد.

http://hamrahcom.com

E-mail : infl @ hamrah companion.com