۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آشنائی با FES

FES یا تحریک الکتریکی فعالیت اندامها عبارت است ازتحریک الکتریکی ماهیچه ها که با استفاده از الکترودهای کار گذاشته شده بر روی پوست اندام مورد نظر انجام می شود . تحریک الکتریکی ماهیچه های فلج و یا تا حدی فلج باعث انقباضات عضلانی اندامها شده  که با انجام آموزش می تواند حرکت کارکردی اندامها را فراهم آورد . تکرار این حرکات می تواند منجر به بهبود استقامت قلبی عروقی و ماهیچه گردد.

مزایای  FES : از جمله مزایای استفاده از FES می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • بهبود کارآئی قلب
  • بهبود گردش خون در اندام های پائین تنه
  • کاهش اسپاسم
  • افزایش اندروفین های پلاسما ( احساس نشاط پس از ورزش )
  • افزایش حجم عضله
  • بهبود وضعیت تراکم استخوانی

توجه داشته باشید که تکنولوژی FES   تنها برای افرادی که دارای عضلات اسپاستیک هستند ، موثر است ، به عبارت دیگر، برای کسانی که مبتلا به آسیب بالاتر از سطح T-12 هستند . افرادی که دارای دستگاه ضربان ساز قلب هستند ، نمی توانند ازFES  استفاده کنند ، چرا که نیروی الکتریکی استفاده شده در این روش می تواند  با ضربان ساز تداخل پیدا کند. خشکی مفاصل و اتونومیک دیس رفلکسی نیز می تواند بر روی موفقیت تمرینات  FES تاثیر گذار باشد. FES  ممکن است برای کسانی که دارای حس خوبی هستند ، خیلی دردناک باشد.

بدون شک FES   برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی ، می تواند راه خوبی برای انجام تمرینات بدنی باشد . اما متاسفانه در دسترس همه ی افراد  نیست و هر کسی نمی تواند از آن استفاده کند .

درحال حاضر تکنولوژیFES  در کشور انگلستان بر روی سیستم های دوچرخه ( رکاب زنی ) استفاده می شود و برای سیستم های قایقرانی نیزدر حال ایجاد است. در دستگاههای ارگومتر ( ergometers ) یا سیستمهای دوچرخه که هم اکنون در ایالات متحده برای استفاده های تجاری تایید شده اند ، الکترودهای سطحی به شکلی برنامه ریزی شده اند که  باعث چرخش میل لنگ شده و منجر به ایجاد حرکت رکاب زنی ( همانند دوچرخه سواری ) می شوند . یکسری از این دستگاهها طوری طراحی شده اند که به طور اختصاصی برای استفاده در منزل مناسب هستند  و یکسری هم مخصوص  باشگاهها خریداری می شوند.

در سیستم های FES   مخصوص ایستادن و یا راه رفتن ، برای حفظ تعادل و ایجاد تکیه گاه از انواع واکر یا میله های پارالل ، یا از فشار آرنج استفاده می شود . در سیستمهای راه رفتن مبتنی برکمک FES  ، شش تا هشت آیتم از راه رفتن های افراد سالم لحاظ شده است ، اما معمولا” سرعت راه رفتن در آنها کم است.

منبع مورد استفاده :

سایت : http://sci.washington.edu – تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – آذر  آبان ماه سال ۹۱ – منبع: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران