۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آشنائی با سینی های جلوی ویلچر

سینی های ویلچر برای تمام افراد ویلچری اعم از کسانی که به طور مرتب  یا گاهگاهی از ویلچر خود استفاده می کنند ، مزایای زیادی دارد . این سینی ها می توانند انجام کارهائی مانند خواندن، نوشتن و غذا خوردن را برای آنان آسانتر کنند . به خصوص اگر هیچ میز یا سینی های قابل حملی درمحیط اطراف آنان وجود نداشته باشد . این سینی ویلچر انواع بسیار متنوعی دارند و انتخاب نوع آنها بسته به نیازهای کاربران متفاوت است .

برای آشنایی با این وسائل به برخی از انواع آن اشاره می گردد:

سینی های قابل برداشته شدن 

این سینی ها سرتاسر عرض جلویی ویلچر را پوشش می دهند و از مواد مختلفی ساخته شده و شکلهای متنوعی دارند . بعضی از آنها دارای قلاب و تسمه های حلقوی هستند  و برخی هم گیره یا حالت کشویی دارند که از طریق آنها می توانند بطورایمن بر روی ویلچر قرار گیرند  ، ضمن اینکه  برداشتن ونصب  سینی را نیزآسان و راحت می کنند . این سینی ها از برخی انواع چوبهای جنگلی و یا فومهای لایه دار و  پوششهای وینیلی ساخته می شوند .

یکسری ازسینی ها وجود دارند که درست در بالای پاهای فرد باز می شوند  و یکسری از آنها هم به شکل نیم دایره یا نیم هلال هستند و می توانند به راحتی تا نزدیکی جلوی کاربر بالا بیایند ، ضمن اینکه حداکثر راحتی را برای فرد ایجاد می کنند . برخی از آنها دارای لبه هایی هستند که مانع از لیز خوردن اقلام روی آن می گردد .  قیمت این سینی ها با توجه به ویژگی و جنسی که دارند  ، از ۲۵ تا ۱۰۰ دلار متغیر است .

سینی های عمومی و رایج این سینی ها سطح بزرگی دارند  و برای کارهایی مانند خواندن، نوشتن و غذا خوردن مناسب هستند . قلاب و تسمه های حلقه ای شکل آنها باعث شده که به خوبی در جای مخصوص خود برروی ویلچر نگه داشته شوند . این  خصوصیت موجب شده که استفاده از آنها در بیشتر ویلچرها عمومیت پیدا کند  .

نیمه صفحه ی لایه دار

به طور کلی این صفحه ها  برای راحتی دست طراحی شده اند و هنگامی که سایر لوازم جانبی ویلچر در دسترس نباشند ، برای کارهایی مانند نگه داشتن کتاب یا یک نوشیدنی می توانند به عنوان یک تکیه گاه برای دست مورد استفاده قرار بگیرند . معمولا” این صفحات بصورت لایه دارساخته می شوند تا راحتی بیشتری را فراهم آورند  . بعضی از آنها دارای قسمتی برای قرار دادن فنجان هم هستند . این صفحه ها به طور دائمی به ویلچر متصل هستند و برای دسترسی آسان به آنها ، براحتی حول دسته صندلی ویلچر به سمت باز وبسته می شوند. این صفحات برای رفاه حال کاربران  به صورت چپ گرد یا راست گرد در دسترس هستند و قیمت آنها از ۱۰۰ تا  ۲۰۰ دلار متغیر است .

نیم صفحه لایه داراین صفحات به اندازه ای هستند که می توانند به عنوان تکیه گاه دست یا به عنوان سینی مورد استفاده قرار بگیرند  . در مواقع نیاز ، به سادگی می توان آنها را بالا آورده و از آنها استفاده نمود . در سطح آنها جائی برای نگه داشتن  فنجان یا نوشیدنی ها وجود دارد .

سینی های گردان روی دسته صندلی

 احتمالا” این نوع سینی ها از دو نوع دیگر بهتر هستند و معمولا” کمی بزرگتر از نیم صفحه های لایه دار می باشند . این نوع ازسینی ها بدون اینکه سختیهای استفاده از سینی ها ی قابل برداشت را داشته باشند ، به راحتی باز و بسته می شوند . درضمن می توانند از پلی کربناتهای شفاف با دوام ساخته شوند تا روی ویلچر کمتر جلب توجه کنند. سینی های ازجنس پلاستیکهای خیلی شفاف به مراقبان و کاربران ویلچراجازه می دهند تا بتوانند قسمت ران و پاهای خود را ببینند . قیمت این سینی ها به طور معمول بالاتر از ۱۰۰ دلار است .

سینی های جانبی شفاف –  این سینی از جنس پلی کربناتهای روشن بوده و ضد خش هستند . آنها به اندازه ای شفاف هستند که می توان زانوها و پاها ی خود را مشاهده نمود .

سینی های شفاف  بزرگ برای انجام کارها –  بزرگی این سینی های شفاف به اندازه ای است که  سطح کار مناسبی را برای کاربران ویلچر فراهم می آورند و می توانند  بعنوان میز نوشتن و یا میزغذا مورد استفاده قرار بگیرند .

راحتی سینی ها ی جلوی ویلچر


اگر چه دائما ” تلاش شده که درهمه جا حداکثر راحتی برای کاربران ویلچر تامین گردد ، اما مواقعی هم وجود دارند که میزها یا سطوح کار همیشه به آسانی در دسترس آنان قرار نمی گیرند  . این موضوع عاملی است که باعث شده استفاده از سینی های جلوی ویلچر به ویژه انواع گردان آن ها راه حل مناسبی برای حل این مشکل باشد. اگر کسی بخواهد در حالت نشسته روی ویلچر خود ، با در دسترس داشتن یک فنجان چای مطالعه هم  بکند ، یا نیاز به مطالعه یا نوشتن یک چک دارد ، می تواند از این سینی ها استفاده نماید . بطورکلی مزایای این سینی ها در داخل و خازج منزل خیلی زیاد است .

منبع مورد استفاده :

 مقاله :” Wheelchair Trays ”  –  – اقتباس از سایت : http://www.handicappedequipment.org/ –  ترجمه و تهیه و تنظیم : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com) – اسفند آبان ماه سال ۱۳۹۰ -انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران