۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آشنائی با سیستم خدماتی بیمارستان توانبخشی دنوالی

بیمارستان توانبخشی دونووالی که در حومه شرقی ملبورن واقع شده  یک مرکز ۸۰ تخت خوابی می باشد و بیش از ۲۰ سال است که به ارائه  خدمات توانبخشی به کلیه بیماران اعم از سرپائی ،‌ مراجعین روزانه و بستری شدگان می پردازد. این بیمارستان ، در سرتاسر ملبورن از شهرت بالائی برخوردارست . این بیمارستان که پذیرای ارجاع شدگان از سایر بیمارستان ها و مراکز درمانی اعم از عمومی و خصوصی نیز است ، جدیدترین متدهای درمانی را در گستره وسیعی از خدمات جراحی و پزشکی ارائه می دهد   .

بیمارستان دونووالی ، تائیدیه شورای استانداردهای بهداشت و درمان استرالیا  ( ACHS ) را که یک تائیدیه ملی محسوب می شود ،  داراست . در واقع این تائیدیه اطمینان می دهد که خدمات این بیمارستان در سطحی با کیفیت بالا و ایمن ارائه می گردد . طبق محاسبات به عمل آمده ،  این بیمارستان در طی یک دوره چهار ساله و در سال ۲۰۱۰ حداکثر امتیاز اعتبارسنجی را کسب و رتبه ۱۷ مراکز توسعه دستاوردهای کشور استرالیا را از آن خود نموده است   .

دونووالی دارای ساختارفرهنگی منحصر به فردی بوده که در بالا بردن استاندارد مراقبتی و موفقیت نتایج بالینی خود نقشی مهم بازی کرده است . این بیمارستان به طوری خاص کارکنان خود را جذب نموده  و همگی آنان متعهد به ارائه خدمات توانبخشی درسطحی عالی هستند ، بنابراین مراجعین با اطمینان کامل می توانند دونووالی را جهت  رفع نیازهای توانبخشی خود انتخاب کنند .

در زیر جزئیات بیشتری از ساختار کم نظیر دونوالی ارائه شده است :  

بیمارستان توانبخشی دنوالی به بهبود مستمر و دائمی مراقبت از بیماران دچار آسیب نخاعی در تمام زمینه ها متعهد است . با وجود اینکه این بیمارستان یک رکورد بسیار عالی در زمینه ارائه کیفیت مراقبت از بیماران نخاعی و مدیریت خطر دارد  ، اما همچنان به تمرکز بر روی بهبود شرایط ادامه می دهد تا اطمینان حاصل شود که خدمات ارائه شده تا حد امکان ایمن هستند و سعی آنان براین است خطرات را در تمام زمانها به حداقل ممکن تقلیل دهد  .

بیمارستان توانبخشی دنوالی متعهد به ایمنی و کیفیت است و این موضوع در رویکرد این بیمارستان به موارد زیر انعکاس دارد :

  • ایجاد محیط های ایمن و سیستم کار برای کارکنان خود ؛
  • بررسی و بهبود مداوم عملکرد ایمنی بیمار و سیستم های کیفیت ؛
  • کمک به متخصصان مراقبت های بهداشتی و معاینه پزشکان برای نظارت بر ایمنی و کیفیت مراقبتهای ارائه شده توسط آنان
  • اطمینان حاصل کردن از پاسخگویی به ایمنی و کیفیت مراقبت در تمام سطوح سازمان و گزارش آن به هیئت مدیره بهداشت و درمان رامسی .

بیمارستان توانبخشی دنوالی تحت چارچوب حاکمیت جامع بالینی رامسی ، مبتنی بر رویکردی یکپارچه به مدیریت خطرات بالینی و بهبود مستمر کیفیت می پردازد . چارچوب اقدامات دارای چهار حوزه کلی عملکرد سازمانی  است که از این قرارند  :

۱٫ مدیریت خطرات کلینیکی ( جهت حصول اطمینان از ایمنی خدمات ارائه شده و به حداقل رساندن خطاها )

  • فرهنگ بیمارستان به گونه ای است که کارکنان را به گزارش حوادث تشویق می کند .
  • سیاست وخط مشی کنترل حادثه تعیین کننده فرایند ارزیابی و بررسی حوادث می باشد  .
  • سیاست های کلینیکی مطابق با شواهد مبتنی بر بهترین عملیات ایجاد می شوند .
  • سیاستهای بالینی، خطر و ایمنی به طور منظم بازبینی شده و برحسب نیاز به روز رسانی می شوند .

۲٫ اثربخشی اقدامات کلینیکی ( جهت اطمینان خاطر از موثر بودن خدمات کلینیکی )

  • شاخص های ایمنی و کیفیت برای اندازه گیری و نظارت بر عملکرد ها استفاده می شوند ؛
  • برنامه های کیفیت ، زمانی آغاز می شوند که موضوعات مهم مشخص شده باشند ؛
  • شاخص های کیفیت و ایمنی بصورت ملی محک زده می شوند  ؛
  • حوادث مهم بالینی گزارش و بررسی می شوند ؛
  • پزشکان تحت نظارت کمیته های نظارت ملی و احزاب ملی کار معرفی می شوند .
  • مناطق دارای احتمال خطر بیشتر به طور مرتب حسابرسی می شوند ؛
  • عملکرد کیفیت و مسائل مربوط به ایمنی به هیئت مدیره مرکز بهداشت رامسی گزارش داده می شوند .
  • تمام امکانات مطابق با استانداردهای ACHS / ISO  اعتباربخشی می شوند  .

۳٫ نیروی کار کارآمد ( حصول اطمینان از اینکه  کارکنان شایستگی های لازم را دارا بوده و به روز باشند)

  • کلیه قوانین مربوط به تسهیلات در دسترس تمام کارکنان پزشکی و پیراپزشکی قدیمی و جدید قرار می گیرد ؛
  • اطمینان از یک اجرای دقیق فرایند برای چک کردن اعتبار ، پذیرش و دامنه عمل تمام شاخه های رشته های بالینی؛
  • آموزش هدفمند و داشتن شایستگیهای مورد نیاز در تمام حوزه های بالینی با تمرکز ویژه بر روی نواحی در معرض خطر .
  • کارکنان در مورد سیستم های کیفیت و خطر توجیه و به روز می شوند .

۴ . مشارکت مراجعین ( اعم از بیماران و مراقبان آنها )

  • شرکت مراجعین در مدیریت خطر و بهبود کیفیت فعالیتها
  • فرآیندهای مربوط به شکایات مراجعین و بازخورد ها باید به موقع مدیریت شوند
  • بررسی بازخورد مراجعین از طریق نظر سنجی در مورد رضایت بیمار جهت اطلاع از برنامه ریزی استراتژیک و کار
  • هنگامی که اوضاع طبق برنامه پیش نمی رود ، مسائل بین پزشکان و بیماران به شکلی فعالانه سرگشاده افشا می گردد.

اعتباربخشی

اعتباربخشی محرک مهمی برای بهبود ایمنی و کیفیت محسوب می شود . از طریق اعتباربخشی ، این بیمارستان قادر است  سطح عملکرد خود را در ارتباط با استانداردهای ملی و بین المللی تهیه شده ارزیابی نموده و بطور مداوم راههای بهبود را پیاده سازی کند .

تمام بیمارستان های تحت پوشش مرکز بهداشت و درمان رامسی توسط شورای استانداردهای بهداشت و درمان استرالیا ( ACHS ) به طور کامل اعتبار بخشی شده یا از سازمان بین المللی استاندارد ( ISO) گواهی ایزو ۹۰۰۱ دریافت نموده اند .

کنترل نرخ عفونت

در بیمارستان توانبخشی دونوالی ، هدف از کنترل عفونت ( توسط باکتری استافیلوکوک اورئوس) به حداقل رساندن خطر آن  برای بیماران ، کارکنان و عیادت کنندگانی است  که به آن مرکز مراجعه می کنند . این بیمارستان برنامه هایی دارد که جهت شناسایی و پیشگیری عفونت هایی که در مراکز مراقبت های بهداشتی مشترک هستند ، اعمال می گردند  . یکی از مؤثرترین اقدامات برای جلوگیری از گسترش عفونت در میان بیماران و برای تمام متخصصان بهداشتی شستشوی دستها است .

بهداشت دست

بهداشت دست مطابق با ” پنج مرحله ” انجام می شود  ، ‌به این صورت : ” قبل از دست زدن به بیمار ، قبل از انجام کار ،‌ بعد از انجام کار ، بعدا ز دست زدن به بیمار ، و بعد از تماس با محیط بیمار ” که این کار باید به دقت انجام شود .

بیمارستان توانبخشی دونوالی در استراتژی ملی بهداشت دست که از طریق سازمان بهداشت استرالیا ابلاغ شده شرکت می کند . ممیزی بهداشت دست ، سه بار در سال انجام می  شود .

مراجعین به بیمارستان با استفاده از علائم مناسب به استفاده از  مواد ضد عفونی کننده و مالش دستها در تمام قسمتهای بیمارستان تشویق می شوند .

بروشورهای تهیه شده در مورد بهداشت دست ها نیز که اطلاعات بیشتری را در مورد بهداشت دستها ارائه می دهد ، در اختیار آنان قرارمی گیرد .

کنترل سقوط بیمار

خطر سقوط افراد با توجه به سن افزایش می یابد . اطلاعات ارائه شده نشان می دهند که یک سوم از افراد بالای ۶۵ سال ،‌ یک یا چند بار در سال با خطر افتادن مواجه می شوند .

صدمات مرتبط با سقوط می تواند از خراشهای جزئی پوست تا عوارضی مانند دررفتگی مفاصل ، شکستگی ها و آسیب های سر متفاوت باشند . این جراحات ممکن است منجر به بستری شدن فرد در بیمارستان و یا افزایش مدت زمان اقامت او در بیمارستان گردد . خطر سقوط تا حد زیادی می تواند هنگام پذیرش بیماردر بیمارستان ، با توجه به گستره وسیعی از عوامل از جمله بیماری ها و بی ثباتی ها ، تطابق با یک محیط جدید، معرفی داروهای جدید و حرکت با دمپایی یا کفش های ناامن افزایش یابد .

برنامه های این بیمارستان در خصوص پیشگیری از سقوط ، آن دسته از بیمارانی را که در معرض این خطر شناسایی کرده ، مورد هدف قرار می دهد . در این بیمارستان برای ارزیابی این خطر از معیارها و ابزارهای خاص استفاده می می شود  و پس از آن در جای خود ، تعدادی از استراتژی ها را برای به حداقل رساندن خطر سقوط در بیمارستان بکار می گیرند . این کار را از طریق آموزش کارکنان انجام می شود . کارکنان باید مطمئن باشند که کلید تماس بیمار و سایر وسایل مربوطه ( آگاهی دهنده ) در دسترس بیمار قرار داشته باشد  ؛ و اینکه با آلارم زنگهای تماس به سرعت حضور یابند ؛ آنها باید نحوه کمک  به بیماران را هنگام توالت رفتن در فواصل منظم آموزش بگیرند ؛ و اطمینان حاصل کنند که  بیماران برای راه رفتن کمک مناسبی در اختیاردارند .

بروشور های مربوط به پیشگیری از سقوط که اطلاعات بیشتری را در مورد جلوگیری از سقوط ارائه می دهد ، در اختیار مراجعین قرار می گیرد   .

برررسی مجدد بستری بدون برنامه ریزی قبلی در بیمارستان ، ظرف ۲۸ روز

این بیمارستان بیمارانی را که بدون برنامه ریزی در بیمارستان بستری می شوند را تا بعد از ترخیص از بیمارستان بررسی مجدد می کند . نظارت بر این اطلاعات بسیار مهم است چرا که در واقع ارائه دهنده نشانه ای از اثر بخشی فرایندهای برنامه ریزی ترخیص می باشد .

ایمنی دارو

در مراکز بهداشتی معمولا” برای درمان بسیاری از عوارض از داروها استفاده می شود و از این روی مهم است که خطرات حاصل از خطا های مربوط در این زمینه ارزیابی شوند . بیمارستان توانبخشی دونوالی به طور مداوم به بررسی و اجرای گستره وسیعی از استراتژی های ایمنی دارو جهت ارتقاء بهبود اجرا در این زمینه می پردازد .

علاوه بر این ، این بیمارستان دارای سیاست های داروئی و فرآیندهائی است که با استفاده از بهترین اصول عملی ایجاد شده اند . بیمارستان توانبخشی دونوالی تمامی خطاهای داروئی را بسیار جدی می گیرد . این بیمارستان کارکنان را تشویق می کند تا همه اشتباهات را بدون توجه به اندازه آن، ولو خطاهائی که خیلی جزئی هم به نظر برسند ، گزارش کنند . همه اتفاقات داروئی بطور دقیق بازبینی می شوند  و هر گونه حوادث جدی داروئی کاملا بررسی شده و توسط مرکز ملی نظارت کلینیکی مورد بررسی قرار می گیرند .

آسیب های فشاری

زخمهای فشاری ناشی از اعمال فشار طولانی مدت به مناطق تحت فشار پوست هستند . آسیب های فشاری در سراسر جهان به عنوان یکی از مشکلات شایع بیماران بستری شناخته شده و می تواند منجر به درد و ناراحتیهای قابل توجهی درطی  یک روند بهبودی بطئی برای بیمار شود .

بیمارستان توانبخشی دونوالی به جدیدترین امکانات  تجهیز شده تا  برای جلوگیری از این نوع صدمات ، به کارکنان این بیمارستان کمک کنند . بیماران هنگام پذیرش با استفاده از یک ابزار مبتنی بر شاهد ، ارزیابی خطر می شوند . کارکنان را یک طرح مراقبتی را پیگیری می کنند تا خطر زخم فشاری را برای بیمارانی که طی ارزیابی در معرض خطر تشخیص داده می شوند ،  به حداقل برسانند . این طرح بازرسی های مکرر پوست بیمار ، کنترل رطوبت ، خشک نگه داشتن پوست ، بهینه سازی وضعیت تغذیه و هیدراتاسیون و حرکت دادن مکرر بیمار با استفاده از تشک های ویژه در زمان های مورد نیاز را شامل می شوند .

رضایت بیمار

تمرکز بیمارستان توانبخشی دونوالی بر پایه گوش دادن و پاسخ به نیازهای بیماران است . نظرات و بازخورد بیماران اجازه ی ارزیابی مستمر را داده و باعث بهبود خدمات در همه جنبه های عملکرد بیمارستان خواهد شد .  بیمارستان از بازخورد بیماران از طریق وب سایت خود استقبال می کند . توصیه شده که بیمار قبل از ترک بیمارستان نگرانی های خود را بیان کند ، تا مسئولین مربوطه بتوانند هر گونه مشکل فرد را برطرف نمایند . پرستاران مسئول بخش ها کار خود را به خوبی شروع می کنند  ، اما اگر کسی نگرانی داشته باشد ، می تواند آن را مطرح کند . علاوه براین وب سایت بیمارستان لینکی به بخش حقوقی سازمان بهداشت و درمان استرالیا دارد که پذیرای پاسخگوئی به نگرانی های احتمالی بیماران می باشد .

منبع : http://www.donvalerehabilitationhospital.com –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعان نخاعی استان تهران