آشنائی با ابعاد بین المللی ویلچر و سایر جزئیات مهم آن
همانطور که می دانید ویلچر وسیله ی حرکتی خاصی است که برای حمل و نقل و جابجائی افراد ناتوان و افراد دچار از کار افتاده ذهنی استفاده می شود .
با توجه به سوابق و گزارشات ، این وسیله اولین بار در قرن ششم استفاده شده است . همچنین این دستگاه در زمان رنسانس آلمان نیز مورد استفاده قرار گرفت . تجارت و کسب و کار فروش ویلچر زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۳۳ برای اولین بار یک مهندس مکانیک بنام هری جنینگز (Harry Jennings (ویلچری از جنس فولاد سبک ، برای دوست خود هربرت اورست ( Herbert Everest ( ابداع نمود .
اگر می خواهید هنگام تهیه ویلچر برای خودتان ، پول تان را هدر ندهید ، باید از ابعاد مختلف ویلچر اطلاع داشته باشید .امروزه این وسیله می تواند به صورت دستی یا بطور خودکار مورد استفاده قرار گیرد .
ابعاد استاندارد ویلچر
مشخصات بین المللی که برای اندازه قسمتهای مختلف یک ویلچر اعلام شده ، از این قرارند : ارتفاع صندلی یک ویلچر استاندارد باید بین ۹۰ تا ۱۱۰ سانتیمتر باشد . اندازه بین صندلی و زیرپایی ، ۳۰ سانتیمتر است . فاصله بین زیر پایی و کف باید در حدود ۱۸ تا ۲۲ سانتیمتر و برای تامین ایمنی فردی که روی ویلچر نشسته ، باید فاصله بین دسته و کف بین ۷۰ تا ۷۵ سانتیمتر باشد . در نهایت ، عرض کل صندلی ویلچر نیز باید بین ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر باشد .
اطلاعات بیشتر و سایر جزئیات مهم
ویلچرها انواع مختلفی دارند که از جمله می توان به انواع دستی، الکتریکی ( برقی ) ، ورزشی و همچنین ویلچرهای طراحی شده برای جاهای خاص مثل ساحل دریا و از این قبیل جاها اشاره نمود . برخی از پیشرفت هایی که اخیرا” در ساخت ویلچرها دیده می شود ، امکان بالا رفتن از پله و همچنین امکانات کمکی که با نیروی موتور ها کار می کنند را فراهم آورده است . امروزه در برخی از کشورها مانند ایالات متحده ، برای راحتی و آسایش افراد ناتوان ، بیشترین امکانات ساختاری برای استفاده از ویلچر ها ارائه شده است . از جمله این ساختارها: نصب آسانسور و رمپ های مناسب سازی شده هستند . علاوه بر این ها ، موسساتی وجود دارند که امکانات لازم برای فضای پارکینگ ویژه افراد ویلچری را تامین می کنند .
در برخی از مناطق ایالات متحده از جمله شهر لس آنجلس در کالیفرنیا ، سازمانهای حمل ونقل عمومی به برداشتن تعدادی از صندلی ها در اتوبوسها و قطارها تشویق شده اند تا فضای کافی برای استفاده کنندگان ویلچر فراهم شود .
خیلی از افراد ناتوان بیشتر ترجیح می دهند که از ویلچرهای برقی استفاده کنند تا ویلچرهای دستی و دلیل آن هم ویژگی های خاص اولین نوع موتورهای الکتریکی بود که مسافر برای حرکت دادن ویلچر خود بکار می گرفت . ویلچرهای برقی اغلب ، باتری های قابل شارژی را دارند که معمولا” در موتورهای بیرون قایقها مورد استفاده قرار می گیرند . گذشته از این ویژگی ، این ویلچرها دارای یک جوی استیک و یا کنترل کننده هستند که فرد نشسته روی ویلچر می تواند جهت و یا حرکت وسیله خود را با استفاده از آن کنترل کند . بالاخره اینکه ، ویلچرهای برقی پیشرفته ای هم وجود دارند که توسط چانه ودهان قابل کنترل هستند و یا اسکنرهائی دارند که افراد دچار آسیب سر و همچنین کسانی که مبتلا به ضایعات نخاعی C2-3 هستند ، می توانند از آنها استفاده کنند.
جوی استیک
منبع مورد استفاده :
سایت : http://www.dimensionsinfo.com – – تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail : ohealth2007@yahoo.com) – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی تهران